hekmatyarمذاکرات چهارجانبه صلح بعد از مدتی و آن هم بعد از اینکه زمان گفتگوهای مستقیم به تعویق افتاد و اسلام آباد نیز میل چندانی به میزبانی آن نداشت، به تازه گی نتایجی را شاهد است.

شاید این نتایج که با آماده گی گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان همراه بود، نمایشی باشد و شاید دل مشغولی برای شورای عالی صلح باشد؛ اما می تواند سرآغازی برای این روند باشد.

از زمان آماده گی حکمتیار برای گفتگوهای صلح یک هفته می گذرد و به تازه گی مطرح شده است که صدراعظم دوران مجاهدین خواست های بلندی از حضور در گفتگوها اعلام کرده است.

این خواست ها شامل تقسیم قدرت و تثبیت موقعیت در نهادهای مدنی و امنیتی می باشد.

حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که گفتگوها با هیئت اعزامی حکمتیار جریان دارد.

به گفته وی، برخی خواست ها از سوی هیئت حکمتیار مطرح شده است که بحث بالای آن به صورت جدی نبوده؛ اما شورای عالی صلح در نظر دارد این خواست ها را ابتدا داخل شورا مطرح کرده و بعد از آن جزئیات آن را ارائه کند.

بانو سرابی، تقسیم قدرت و تثبیت موقعیت حکمتیار در نهادهای مدنی و امنیتی را تائید و یا رد نکرد و تنها گفت که خواست های حکمتیار در حال بررسی هستند.

با این حال، کارشناسان و آگاهان مسایل سیاسی معتقد هستند که حکمتیار دیگر آن قدرت سابق را نداشته و به نوعی «مهره سوخته» است و نمی تواند خواست های بزرگ داشته باشد.

فاروق بشر، آگاه امور سیاسی در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که در هر گفتگو، حق دو طرف است تا چانه زنی کرده و خواست های خود را مطرح کنند.

به گفته وی، ارائه این خواست ها و پیشنهادها در نتیجه منجر به مصالحه و نتیجه می شود؛ به شرطی که این خواست ها مشروع و معقول باشد.

بشر با اشاره به عدم قدرت و تاثیرگذاری حکمتیار تصریح کرد :«حکمتیار دیگر آن حکمتیار ابتدای مجاهدین که از پاکستان به کابل آمد و صدراعظم شد، نیست و از آن قدرت خاص برخوردار نیست که بتواند خواست کلان داشته باشد.»

وی باورمند است که حزب اسلامی چند پارچه شده و نمیتواند خواست بزرگ داشته باشد؛ اما به عنوان یک افغان حق دارد در گفتگوهای صلح اشتراک کند.

این آگاه امور سیاسی معتقد است که تمام نتایج در گفتگوهای مهمی به مانند صلح، اراده طرفین است و هر دو طرف با توجه به چانه زنی هایشان به نتیجه می رسند.

گفتنی است که حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به عنوان اولین گروه مخالف دولت است که حاضر به گفتگوهای مستقیم صلح شده است.

این در حالی است که حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح می گوید که به جز حزب اسلامی هیچ یک از گروه های مخالف دیگر تا حال حاضر به گفتگو نشده اند.

به گفته وی، نتیجه گفتگوهای شورای عالی صلح و حکمتیار نیز تا چند روز دیگر مشخص خواهد شد.

Author

About Author