حکمتیار بجای همگرایی با مردم فلسطین؛ در پی نفاق قومی میان مردم افغانستان

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در یک حرکت سیاسی بیت المقدس را پایتخت رژیم اسرائیل اعلام کرد که این کار ترامپ واکنش‌های را در جهان اسلام، اتحادیه اروپا، شورای امنیت سازمان ملل و حتی در خود آمریکا برانگیخت.

در افغانستان نهادهای معتبر از جمله ریاست جمهوری، ریاست اجراییه، وزارت خارجه، حزب جمعیت اسلامی، حزب وحدت، شورای علمای شیعه افغانستان و مردم عام مخالفت خود را با این کار ترامپ اعلام کردند و مردم در روزجمعه تظاهرات گسترده بر ضد این سیاست ترامپ در اکثریت ولایت‌های افغانستان راه اندازی کردند؛ اما حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار تا هنوز در این مورد موقف نگرفته است.

این در حالیست که روز گذشته حکمتیار به ولایت خوست رفته بود و در یک گردهمایی مردم این ولایت سخنرانی می‌گرد که با انفجار در نزدیکی از گردهمایی استفبال شد اما مجلس به هم نخورد و حکمتیار مثل همیشه زهرپاشی خود را شروع کرد و این زهر پاشی همواره باعث ایجاد واکنش‌ها شدید میان مردم افغانستان شده است.

گلبدین حکمتیار که پس از چاشت روز یکشنبه (۱۹قوس) در میان مردم خوست سخنرانی می‌کرد، نفاق پراگنی را آغاز کرد و مردم ولایت خوست را بر ضد مردم ولایت‌های مرکزی و شمالی تحریک کرده گفت « سهم هر قوم بزرگ لوی پکتیا باید از بسیاری از ولایت‌ها زیاد باشد؛ از ولایت بامیان هم، از دایکندی هم و حتا از پنج‌شیر هم.»

اگر گلبدین حکمتیار واقعن برای بهبود وضعیت افغانستان فکر می‌کند چرا بجای این‌که سهم ولایت‌های مرکزی و شمالی را بگیرد به مردم ولایت‌های جنوبی بدهد در پی افزایش سهم شان نیست که هر دو طرف مردم افغانستان در آرامی زندگی کنند؟ چرا مردم خوست را بر ضد مردم دیگر ولایت‌ها تحریک می‌کند.

حکمت‌یار اظهار داشت که قوم زدران به یازده ولسوالی تقسیم است که هم مساحت آن از بسیاری از ولایت‌ها زیاد است و هم نفوس آن، اما در حکومت سهم‌شان معلوم نیست.

حکمتیار گفت به آنان می‌گویم سهم شما در این حکومت چقدر است، زدران در حکومت نه یک وزیر دارد، نه والی، نه سفیر و نه قومندان قول اردو دارد.

او گفت شاید به دلیلی چنین است که مولوی صاحب جلال‌الدین حقانی زدران است و برخلاف امریکاییان جنگیده‌است، سهم قوم زدران را حکومت نمی‌دهد.

این اظهارات را در حالی حکمتیار مطرح می‌کند که آمریکا ۱۶ سال می‌شود بیشترین کمک را به افغانستان کرده است و ماهانه مصارف محافظ، مهمانی، سفرها و… را دولت به کمک آمریکایی را تهیه می‌کنند.

همچنان حکمتیار یک بار به یکی از رسانه‌ها گفته بود که اگر یک عسکر آمریکایی در افغانستان باشد از امت محمد “ص” نباشم که به افغانستان بروم.

این در حالیست که حکمتیار چندی قبل گفته بود که  جنگ افغانستان جنگ تروریزم نه بل جنگ دو قوم است، که این حرف‌های حکمتیار واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و چندی قبل گفته که این سخنانم تحریف شده است.

 

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *