حمله بر یک عضو ناتو، حمله به همه اعضا است

رهبران و سران سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در پایان نشست تازه شان، تصویب کردند که حمله بر یک عضو این پیمان  به معنی حمله به تمام اعضا است.

به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری خاورمیانه، نشست شب گذشته سران ناتو به مناسبت هفتادمین سالگرد ایجاد پیمان، در شهر لندن برگزار شد.

در پایان این نشست بیانیه ای صادر شد که در این بر حمایت همه جانبه از ناتو تاکید شده و حمله بر یک عضو این پیمان هم به معنی حمله به تمام اعضای آن تلقی شد.

هرچند که سران ناتو اختلافات عمیقی در برخی موارد داشتند؛ اما «همبستگی و وحدت» بنیان اصولی دوام و پایداری این سازمان دانسته شده و تعهد سپرده شد که مشترکاً در جهت پیشگیری از اختلاف و درگیری و حفظ صلح اقدام کنند.

بیانیۀ مشترک، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی پایۀ دفاع مشترک کشورهای عضو دانسته و آنرا تشکل اساسی برای مشورت و اخذ تصمیم در زمینۀ امنیت و صلح توصیف کرده است.

در عین حال عملیات تهاجمی «روسیه»، از جمله تهدیدات کنونی علیه امنیت اروپا و منطقۀ اتلانتیک تلقی شده و «تروریسم» در اشکال مختلف آن نیز تهدید دیگری به حساب می ‌آید.

کشورهای عضو ناتو برای نخستین بار به «فرصت‌ ها و چالش ‌های» مناسبات با چین نیز پرداخته و از گسترش حضور این کشور در کنترول شبکه‌ های جهانی مخابرات ابراز نگرانی کردند.

سران ناتو از دبیرکل این سازمان خواستند که روند یک بررسی آینده نگرانه را برای تحکیم بُعد سیاسی این پیمان بویژه در زمینۀ تعهد اعضا به مشورت با دیگران بکار اندازد.

از سویی هم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اشاره به نیروهای مدافع کُرد، اعلام کرد که اگر دیگر کشورهای عضو، سازمان‌ هایی را که ترکیه تروریستی تلقی می ‌کند، به همین عنوان نشناسند، انقره نیز با طرح ناتو برای «دفاع از کشورهای بالتیک و لهستان» مخالفت خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *