حمله بر مراسم سالیاد مزاری در تبانی با دولت انجام شده است

محمد محقق حمله بر مراسم یادبود از شهادت عبدالعلی مزاری را تروریستی عنوان کرده و گفت که اینگونه حملات در تبانی با دولت انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، معاون دوم ریاست اجراییه طی نشست خبری بعدازظهر امروز (۱۶حوت) گفت که چطور اینگونه حملات در شهر کابل صورت می گیرد و یک مجلس حدود نیم ساعت هدف قرار می گیرد؟

محقق اظهار داشت که معمولا اینگونه حملات به داعش نسبت داده می شود؛ اما دست هایی از داخل داعش را به انجام چنین کارهایی حمایت میکند و داعش هم بدون ارتباط داشتن قادر به انجام چنین حملاتی نخواهد بود.

معاون ریاست اجرائیه تاکید کرد «باید به این مسئله دقت شود که داعش چگونه می تواند چنین حملات را انجام دهد، اینگونه حملات ضعف دولت را نشان می دهد یا هم در تبانی و همکاری با دولت انجام می شود».

وی ضمن تقبیح این حمله خصمانه، به خانواده های شهدا تسلیت گفت و برای زخمی ها نیز خواهان شفای عاجل شد.

محقق در ادامه بیان داشت که برنامه و سخنرانی های امروز سازنده و برای دولت شکننده بود که دولت به عنوان رقیب سیاسی از حلقاتی خاص برای برهم زدن اینگونه مراسم استفاده میکند، این حلقات فوق العاده سری هستند که از طرف دولت از یک جا به جای دیگر انتقال داده می شود.

نامبرده همچنان گفت که دولت برای عدم برگزاری این مراسم تمام توانش را به کار گرفت؛ اما زمانیکه نتوانست مراسم را هدف قرار داد.

در عین حال، استاد عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و عضو ارشد تیم انتخاباتی صلح و اعتدال با نکوهش حمله امروز، تاکید کرده است «این حمله را توطئه سازمان ‌یافته علیه هم ‌قطارانم در تیم صلح و اعتدال و بقیه رهبران سیاسی می ‌دانم و این نشان‌ دهنده بزرگ‌ ترین بی ‌کفایتی و‌ ضعف حکومت وحدت ملی است و بی‌ شک زمینه ساز آن کسی نیست جز حلقات معین از داخل حکومت».

وی افزود؛ کسانی که می‌ گویند لانه‌ های دشمن را در خارج از کشور هدف قرار می ‌دهند، بفرمایند و امنیت پایتخت و مراکز بزرگ نظامی کشور را بگیرند.

از سویی هم، محمد حنیف اتمر رئیس تیم انتخاباتی صلح و اعتدال، ضمن تقبیح این حمله، گفته که در این حمله به خودش آسیب نرسیده ولی ۸ تن از محافظان اش زخمی شده اند.

صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه که در مراسم امروز حضور داشت، نیز گفت «هرچند ما از ساحه به گونه مصئون بیرون شدیم، اما طبعاً قربانیان اصلی این گونه حملات تروریستی، مردم مظلوم افغانستان اند و به همین دلیل مردم این جنایات تروریست‌ ها را هرگز فراموش نخواهند کرد».

احمدولی مسعود، برادر قهرمان ملی هم در رابطه به حمله واکنش نشان داده و گفته است: «در روز روشن، انداخت ‌های متواتر اسلحهٔ ثقیله، کمال ضعف استخباراتی دستگاه حکومت را نشان می ‌دهد».

در عین حال، ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه ای این حمله را تقبیح کرده و گفته است که حمله بر گردهمایی ‌ها و تجمعات مردمی، عمل جنایتکارانه و دشمنی با ارزش‌ های مدنی و مردم سالاری است.

مراسم بیست و چهارمین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری با حضور حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، حنیف اتمر، یونس قانونی و محمد محقق سه عضو تکت انتخاباتی صلح و اعتدال، صلاح الدین ربانی، احمد ولی مسعود و عبدالطیف پدرام دو نامزد انتخابات آینده و شمار دیگری از مقام‌ های دولتی و اپوزیسیون دولت صبح امروز در مصلی شهید مزاری در غرب کابل برگزار شده بود که با شلیک راکت های متواتر، برهم خورد.

خبرهای مرتبط:

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *