حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین؛ ضعف مدیریت، قربانی می‌گیرد

ارگان‌ها و نهادهای امنیتی در جریان سال‌های اخیر همیشه شاهد حملات تهاجمی، انفجاری و انتحاری بوده و در این راه قربانی‌های بسیاری نیز داده‌اند.

از نمونه‌های بارز این حملات می‌توان به حمله بر نهاد محافظت از رجال برجسته و حمله بر شفاخانه داود خان اشاره کرد که تلفات بی‌شماری برجا گذاشت.

هنوز خون قربانیان این حمله خشک نشده که روز گذشته (اول ثور) طالبان مسلح با حمله تهاجمی و گروهی بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایت بلخ، خاطره‌ای تلخ دیگر در اذهان عامه گذاشت.

حمله بر نهاد رجال برجسته و شفاخانه ۴۰۰ بستر سردار محمدداود خان واکنش‌های عمده‌ای به همراه داشت و نماینده‌گان مجلس نیز در این موارد مقام‌های امنیتی کشور را مورد استجواب و استیضاح قرار دادند.

اما در هر بار خواسته شدن مقام‌های امنیتی هیچ تغییر مثبتی در راس نهادهای امنیتی به وجود نیامد.

محافظ که غفلت کرده باشد، به وزیر چه ربطی دارد؟

در رویداد شفاخانه ۴۰۰بستر سردار محمد داودخان که شمار زیادی قربانی و مجروح برجا گذاشت؛ مجلس نماینده‌گان در یک تصمیم عجولانه خواهان استیضاح مقام‌های امنیتی (رئیس امنیت و وزیران دفاع و داخله) شدند.

در نشست اسیتضاح، وزیر دفاع ملی که پیش از این سوی نماینده‌گان به «وزیر خواب‌برده» یاد می‌شد در مورد حمله بر شفاخانه ۴۰۰ بستر گفت :«اگر محافظ شفاخانه غفلت کرده، چرا من (وزیر) در مورد آن پاسخ‌گو باشد؟»

این جواب دندان‌شکن وزیر دفاع و دیگر صحبت‌های مقام‌های امنیتی که بخشی از آن به شکل سری تنها برای نماینده‌گان بازگو شد، باعث شد تا مقام‌های امنیتی با تمام احساسی بودن نماینده‌گان «رای اعتماد» گرفته و دوباره به کار گماشته شوند.

حال و با توجه به حمله انجام شده در قول اردوی ۲۰۹ شاهین و با توجه به اینکه وزیر دفاع مسوولیت حمله بر شفاخانه ۴۰۰ بستر در کابل را به دوش محافظ انداخت، نمی‌توان هیچ تصوری در مورد مسوولیت‌پذیری وزیر دفاع را در ذهن داشت.

تقبیح، تقبیح و تقبیح…

حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین به مانند تمام حمله‌های مشابه و انتحاری به شکلی سریع با تقبیح مقام‌های عالی‌رتبه حکومت و رهبران حکومت وحدت ملی همراه شد.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور و داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه با شدیدترین الفاظ این حمله را محکوم کردند.

قربانی‌های نیروهای امنیتی در حالی که گزارش تازه سیگار نشان می‌دهد که نان آنها نیز دزدی شده و تجهیزات آنها به مخالفان مسلح به فروش می‌رسد؛ انتظار می‌رود که مقام‌های امنیتی و رئیس‌جمهور به دنبال راه‌حلی باشند تا روند جنگ تغییر کرده و مدیریت جنگ قوی‌تر و با تدبیرتر شود.

ضعف مدیریت

ضعف مدیریتی تنها در این‌گونه حملات یاد نمی‌شود بلکه در سقوط بخش‌های مهمی از کشور از جمله کندز و هلمند نیز از ضعف مدیریت نهادهای امنیتی یاد شده و بر آن تاکید می‌شود.

تداوم ضعف مدیریت امنیتی نباید بیش از این دوام پیدا کند و راه‌کاری می‌بایست سنجیده شود که از قربانی‌های مداوم نیروهای امنیتی جلوگیری کرده و یا در آن کاهش ایجاد کرد.

ضعف مدیریت در حملات مشابه بر شفاخانه ۴۰۰ بستر سردارمحمد داود خان و قول اردوی ۲۰۹ شاهین در حالی یاد می‌شود که گفته‌ می‌شود شماری از عاملین این دو رویداد در داخل شفاخانه و قول اردوی وظیفه داشتند و برای مدتی نیز وظیفه اجرا کرده‌اند.

به هر حال، فاجعه قول اردوی ۲۰۹ شاهین نیاز جدی به بررسی‌های اساسی دارد تا عاملین آن معرفی شده و در برابر وی نیز جدی‌ترین برخوردها صورت گیرد.

گفتنی است که در نتیجه حمله تهاجمی روز گذشته (اول ثور) طالبان مسلح بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایت بلخ، بیش از ۱۳۰ تن جان باخته و بیش از ۵۰ تن دیگر نیز مجروح شده اند.

طالبان مسلح گفته‌اند که این حمله از سوی ۱۰ مهاجمی انجام شده که لباس اردوی ملی داشتند و با استفاده از دو عراده رنجر اردوی ملی وارد قول اردو شده‌اند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *