حمله امریکا به نیروهای عراقی عمدی بوده است

حاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراقحاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که حمله هوایی امریکا به نیروهای دولتی و بسیج مردمی عراق نزدیک فلوجه این کشور اشتباهی نبوده بلکه عمدی بوده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزارت دفاع عراق پس از انجام حملات هوایی امریکا در نزدیک فلوجه که در آن ۹ نظامی عراقی کشته شدند، اعلام کرد که تحقیقاتی را درباره آغاز کرده است.

با این حال حاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق این حادثه را عمدی توصیف کرد.

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا نیز گفته است که مسئولیت این حادثه برعهده هر دو طرف یعنی امریکایی و عراقی است.

همچنین گزارشگر الجزیره در این باره گزارش داده است گروه داعش که دشمن مشترک امریکا و دولت عراق به شمار می رود نخستین تصاویر مربوط به حمله هواپیماهای ائتلاف بین المللی به فرماندهی امریکا را به یگان های ارتش عراق و شبه نظامیان بسیج مردمی از طریق سایت «اعماق» منتشر کرد.

در این تصاویر ویدئویی، اجساد سربازان عراقی دیده می شود که در حمله هوایی نزدیک شهر فلوجه کشته شدند و اجساد آنان همچنان در محل حادثه است.

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق، علت وقوع این حادثه را نامساعد بودن شرایط جوی دانست که موجب شد هواپیماهای امریکایی نتوانند حملات شان را با دقت انجام دهند. العبیدی به این توجیه اکتفا نکرد بلکه از تشکیل کمیته ای برای تحقیق خبر داد.

موضع مقامات نظامی عراقی با موضع همتایان امریکایی آنها تفاوت دارد که برای توجیه این حادثه، هر دو طرف عراقی و آمریکایی را مقصر دانستند.

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا گفت: «این حادثه ناشی از اشتباهی است که مسئولیت آن برعهده هر دو طرف است. جای تاسف است که چنین حادثه ای در زمانی که دوطرف از نزدیک با یکدیگر همکاری می کنند روی می دهد».

این توجیه امریکا مانع از آن نشد که برخی طرف های عراقی، ائتلاف بین المللی به ریاست امریکا را متهم کنند. شماری از فرماندهان نیروی بسیج مردمی این حادثه را ناشی از مخالفت طرف امریکایی با مشارکت بسیج مردمی در هرگونه درگیری در استان الانبار دانستند.

حاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق از این نیز فراتر رفت و حمله امریکا به نیروهای عراقی را عمدی دانست، وی از وجود شواهد و مدارکی در خصوص حوادث مشابه قبلی سخن گفت.

الزاملی گفت: «این نخستین بار نیست که در آن یگان های نیروهای عراقی و ارتش عراق و بسیج مردمی هدف قرار می گیرند. بارها چنین حوادثی روی داده و برای ما ثابت شده است که امریکایی ها، نیروهای عراقی را هدف قرار می دهند».

امریکا این حادثه را یک اشتباه دانسته و عذرخواهی کرده است و برخی طرف های عراقی این عذرخواهی را پذیرفته اند و برخی دیگر نمی پذیرند. اما شواهد نشان می دهد این حادثه موجب تشدید تنش بین فرماندهان ائتلاف بین المللی و فرماندهان نیروی بسیج مردمی شده است.

Author

About Author