حملات موشکی امریکا از شعیرات تا ننگرهار

قدرت‌نمایی امریکا و روسیه و حضور هر دو کشور در شماری از کشورهای جنگ‌زده از جمله سوریه و افغانستان باعث شده تا این کشورهای جنگ زده، هر روز شاهد ناامنی و رعب و وحشت باشند و هر دو کشور تجهیزات و قدرت خود را به رخ یکدیگر بکشند.

چندی پیش امریکا در یک حمله موشکی غافل‌گیرانه پایگاه نظامی سوریه در «شعیرات» در شهر حمص را مورد حمله قرار داد و اظهار کرد که این حمله در پاسخ به حملات شیمیایی پیش از آن بوده است.

از آن‌جایی که افغانستان و سوریه به حیات خلوتی برای جنگ‌های نیابتی قدرت‌های جهان از جمله مسکو و واشنگتن تبدیل شده، رهبران این دو کشور نیز از هیچ‌گونه اقدامی برای زورآزمایی دریغ نمی‌کنند.

بعد از حمله موشکی امریکا بر شعیرات سوریه و دقیقا بعد از یک هفته، ارتش امریکا در یک اقدام بازهم غافل‌گیرانه «بزرگ‌ترین» بمب «شبه‌اتمی» را بر اهدافش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار در شمال‌شرق افغانستان آزمایش کرد.

گفته می‌شود این اولین بار است که امریکا از این بمب که به نام «مادر بمب‌ها» یاد می‌شود، برای هدف قرار دادن گروه تروریستی داعش استفاده کرده است؛ موضوعی که دونالد ترامپ بعد از به قدرت رسیدن، سخت به آن تاکید داشت (از بین بردن داعش).

امریکا با این اقدام می‌تواند دو هدف را دنبال کند؛ اول اینکه بازهم به مسکو نشان دهد که برای زورآزمایی با این کشور حاضر است از تمام داشته‌هایش استفاده کند.

این زورآزمایی در حالی صورت می‌گیرد که قرار است که در همین روزها، مسکو میزبان نشست صلح برای افغانستان باشد که گفته می‌شود نماینده امریکا نیز در آن اشتراک می‌کند.

واشنگتن، با اقدام‌های اخیر خود نشان داده که برای رسیدن به اهدافش در کشورهای جنگ‌زده که پای امریکا نیز در آن دخیل است، عقب نمی‌نشیند و حضورش را ثابت می‌سازد.

دوم اینکه با این اقدام امریکا، گروه تروریستی داعش مواضع خود را در شمال‌شرق کشور با خطر روبرو می‌بیند و برای این روند به دنبال آن خواهد بود که مواضع خود را در شمال کشور (جایی‌ که در بسیاری موارد در اعمال تخریبی دخیل بوده است) تقویت کند.

این روند برای زیر فشار آوردن آن عده رهبران مجاهدین می‌تواند صورت گیرد که امریکا چندان به بودن آنها رضایت ندارد و می‌خواهد از این طریق، کشورهای آسیای مرکزی از جمله روسیه را با خطر تهدید داعش روبرو سازد.

تحقق انتقال داعش به شمال افغانستان و هم‌مرز شدن با کشورهای آسیای مرکزی به طور یقین، این کشورها از جمله مسکو و چین را آرام نخواهد گذاشت و این دو کشور یقینا برای جلوگیری از نفوذ داعش به شمال اقداماتی روی دست خواهد گرفت.

هرگونه اقدام روسیه و چین در افغانستان مطمئناً واشنگتن را نیز به تکاپو انداخته و امریکا نیز هیچ‌وقت حاضر نیست از مواضع خود کوتاه بیاید.

با این حساب و با توجه به زورآزمایی کشورهای ابرقدرت جهان از جمله روسیه و امریکا، افغانستان هم‌چنان حیات خلوتی برای زورآزمایی این کشورها خواهد بود.

در هر صورت، حملات موشکی امریکا در خاک افغانستان و استفاده از تکنالو‌ژی روز دنیا برای رسیدن به هدف؛ نقض قانون و حاکمیت ملی خواهد بود؛ هرچند از حکومت دست‌نشانده امریکا در افغانستان نمی‌توان انتظار واکنش در برابر این حمله را داشت.

با توجه به حمله شب گذشته امریکا در ننگرهار و هدف قرار دادن گروه تروریستی داعش باید دید که نشست صلح مسکو چه دستاوردی خواهد داشت و یا اینکه تا چه حد تحت تاثیر این حمله قرار خواهد گرفت؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *