حمایت مالی آمریکا از داعش با خرید نفت

گزارش ها نشان می دهند با وجود ادعای مقامات واشنگتن در خصوص عدم اطلاع از فعالیت تروریست های داعش، سازمان سیا از سال

گزارش ها نشان می دهند با وجود ادعای مقامات واشنگتن در خصوص عدم اطلاع از فعالیت تروریست های داعش، سازمان سیا از سال ۲۰۱۲ به آموزش این نیروها در اردوگاهی در اردن مبادرت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مصاحبه ها و اسنادی که بعدها منتشر شدند نشان می دهند که آمریکایی ها بسیار پیش از این، برای تشکیل گروهکی با خصوصیات داعش برنامه ریزی داشته اند. مارتین شولو، روزنامه نگار گاردین انگلیس در مصاحبه مفصلی که در سال ۲۰۱۴ با ابو احمد یکی از سرکردگان داعش انجام داد، جزئیات بیشتری از عمق دخالت آمریکا در ایجاد این گروهک را افشا نمود.

ابو احمد یکی از بازداشت شدگان زندان بوکا در جنوب عراق است، جایی که او در کنار سرکرده گروهک داعش ابوبکر بغدادی تحت بازدداشت قرار گرفت اما در سال ۲۰۰۹ در دولت “باراک اوباما” رئیس جمهور آمریکا آزاد شد.

در کتاب خاطرات وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، هیلاری کلینتون می توان سند حمایت آمریکا از داعش را یافت. او در کتاب خاطراتش اذعان دارد که «ما داعش را برای تقسیم خاورمیانه ایجاد کردیم.» همچنین در جای دیگر از کتاب می گوید: «قرار بود ما در روز پنجم جولای سال ۲۰۱۳ (چهاردهم میزان ۱۳۹۲) در نشستی با دوستان اروپایی خود «دولت اسلامی» را به رسمیت بشناسیم. من به ۱۱۲ کشور سفر کردم تا نقش آمریکا و توافق با بعضی از دوستان را درباره به رسمیت شناختن دولت اسلامی بلافاصله پس از تشکیل آن توضیح دهم اما به یک باره همه چیز در برابر چشمان ما فرو ریخت.»

آمریکایی ها نه تنها در پیدایش داعش نقش جدی بازی نمودند، بلکه با پشتیبانی تجهیزاتی و رسانه ای به حفظ و بقای آن کمک نمودند؛ حتی دولت اوباما روابط اقتصادی قابل توجهی با داعش برقرار نمود.

تسلط داعش بر بخشی از مناطق نفت خیز عراق و سوریه، به این گروهک امکان تامین مالی از طریق فروش نفت داده است. تروریست های داعش نفت عراق و سوریه را بشکه ای بیست دالر به ترکیه میفروشند و این نفت از ترکیه و بنادر آن به امریکا بشکه ای چهل دالر به فروش میرسد و انتقال پول از امریکا به داعش از طریق ترکیه انجام میشود.

دولت اوباما با خرید نفت از داعش نه تنها به حمایت مالی از این گروهک ادامه میدهد بلکه دسترسی به نفت ارزان را برای خود تضمین نموده است.

Author

About Author