حمایت قاطع افغانستان از جنگ عربستان در یمن

دولت افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی رییس جمهور حکومت وحدت ملی، حمایت قاطع خویش را از جنگ عربستان سعودی در یمن اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جنگنده های عربستان سعودی با حمیات از ۹ کشور عربی دیگر از یک هفته به این طرف حملات نظامی را در کشور یمن آغاز کرده و تاکنون بیش از ۱۰۰ تن از شهروندان یمنی کشته و دهها تن دیگر زخمی شده اند.

با این حال ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر بیانیه ای اعلام کرد که دولت افغانستان در روشنایی اتفاق نظر شورای سرتاسری علما، روحانیون و رهبران سیاسی و جهادی و اجلاس شورای امنیت ملی بعد از بحث و مشوره همه جانبه روی  اوضاع و تحولات جاری در منطقه و  کشور یمن، حمایت خود را عربستان سعودی اعلام کرد.

در بیانیه آمده است که حکومت افغانستان تاکید دارد که صلح و امنیت سراسری منطقه یکی از اولویت های عمده  بوده و تمام تلاش ها به ایجاد فضای برادری بین همه کشور ها مخصوصا کشور های اسلامی می باشد، و بر مبنای همین پالسی موقف خویش را قرار ذیل وضاحت میدهد:

  1. دولت و مردم مسلمان افغانستان روابط عمیق تاریخی و دینی با کشور عربستان سعودی داشته، و دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین را دین هر مسلمان می دانند، از همین رو، در دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین با تمام نیرو در کنار دولت و مردم برادر و مسلمان کشور عربستان سعودی، در صورت بروز هر نوع تهدید قرار دارد.
  2. دولت افغانستان به اصل مردم سالاری و مشروعیت نظام قانونی در یمن باور داشته و از حکومت قانونی آن حمایت می نماید .
  3. دولت افغانستان با درک تجارب تلخ و ناگوار از عواقب جنگ و نا امنی، طرفدار راه حل صلح آمیز این بحران بوده و از همه کشور های اسلامی و رهبران شان می خواهد که به همکاری  سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد در این راستا تلاش نمایند.

گفتنی است که اشرف‌غنی رییس جمهور کشور، دو شب قبل نیز با پادشاه عربستان سعودی گفتگوی تلفنی داشته و احتمالا اعلام موضع‌گیری افغانستان در قبال یمن، یکی از موضوعات مورد بحث آقای غنی با پادشاه عربستان سعودی بوده است.

با این حال شماری از کارشناسان سیاسی عربستان سعودی را مرکز افراطیت، تندروی ها، دفاع از تروریسم و القاعده می داند و این کشور در زمان حاکمیت طالبان یکی از کشورهای بود که گروه طالبان را در افغانستان به رسمیت شناخت و همواره از افراطگرایی ها در افغانستان حمایت کرده است.

Author

About Author