حمایت قاطع؛ عامل عصبیت دینی در پروان و کاپیسا

طبق عرف جهانی، اهانت به مقدسات ملت‌ها عملی غیر اخلاقی و زشت به شمار می‌رود که همواره از سوی ملت‌ها مورد نکوهش قرار گرفته و این کار در هر جا که باشد همواره سبب دشمنی شده و باعث بروز اختلافات می‌شود.

نیروهای حمایت قاطع هفته گذشته اوراق تبلیغاتی را از هوا به ولایت‌های پروان و کاپیسا پرتاب کرده بودند و این اوراق سبب بروز خشونت در میان مردم عام و روحانیون این ولایت‌ها شده بود.

انتحاری شام ۱۵ سنبله در درب ورودی پایگاه هوایی بگرام را طالبان مسلح به عهده گرفتند و گفتند که این حمله به انتقام پخش اوراق تبلیغاتی نیروهای حمایت قاطع انجام شد.

همچنان میزان خشونت این روزها در این ولایت‌ها بیشتر شده است از حمله انتحاری تاریخ (۲۰سنبله) در ولسوالی بگرام ولایت پروان تا ترور رئیس شورای علمای کاپیسا و اظهارات وکلای پارلمان بعد از تعطیلات و تظاهرات امروز (۲۱سنبله) در ولسوالی قره‌باغ این را می‌رساند که این قصه سر دراز دارد.

عبدالستار خواصی نمایندۀ مردم پروان در مجلس نماینده‌گان پیش از این گفته بود :«کسی که در برابر اشغال امریکا، در افغانستان جهاد را آغاز کند دست و پایش از بوسیدن است.»

این گفته‌ها اوج خشم نماینده‌گان مجلس را در برابر توهین به مقدسات اسلامی می‌رساند. همچنان خواصی بعد از تعطیلات تابستانی دیروز در مجلس نماینده‌گان؛ دولت را متهم کرد که از سر و جان مردم و حتی دین مردم نگه‌داری کرده نمی‌تواند و سکوت حکومت را سوال‌برانگیز دانست.

در همین حال الله‌گل مجاهد دیروز در مجلس گفت :«اگر این کار تکرار شود، باز همان راکت و پیکا است و ما در مقابل اینها ایستاد می‌شویم و جنگ طالب‌ها را برحق می‌دانیم.»

هرچند که بعد از توزیع برگه‌های تبلیغاتی، نیروهای حمایت قاطع به رهبری امریکا از این کار خود معذرت خواسته و گفته بودند که این عمل دوباره تکرار نخواهد شد؛ اما تکرار این قضیه می‌تواند وضعیت را بدتر از حال بسازد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *