حمایت جامعه‌ مدنی از هندوها و سیک های فراموش شده در کشور

فعالین جامعه مدنی افغانستان، امروز (۹اسد) در یک نشست خبری در کابل حمایت قاطع شان را از هندو‌ها و سیک های افغانستان اعلام نموده خواستار رسیدگی جدی دولت به معضل  وگرفتاری این اقلیت دینی شدند.

فعالین مدنی در اعلامیه‌ی که صادر نمودند از حکومت خواسته اند تا زمین‌های غضب شده اقلیت‌های هندو و سیک که توسط زورمندان برگردانده و زمینه‌ای تحصیل و آموزش برای فرزندان انها، فضای مناسب برای مراسم دینی و آتش سپاری اجساد وفات یافته‌گان آنان را فراهم نموده و به  سایر مشکلات آنان نیز رسیدگی نمایند.

هندوها و سیک‌ها اقلیت‌های کوچک مذهبی هستند که به فراموشی سپرده شده اند.

به گفته‌ شورای سرتاسری هندو ها و سیک‌های افغانستان، با وجود تاریخ طولانی و دراز که در این سرزمین داریم، به فراموشی سپرده شده ایم. هندوها در ساختار و تشکیلات حکومت‌های سابق افراد زیاد و شناخته‌ شده‌ی داشته اند، اما امروز به فراموشی سپرده شده اند.

تاریخ هندوها در افغانستان نشان می‍دهد که از سابقه‌ی طولانی برخوردار بوده وشخصیت‌های زیادی را در تشکیلات حکومت‌های سابق داشته اند.

نرنجندا وزیر مالیه‌  دوران شاه امان الله، جی سنگ اولین نماینده منتخب هندوها در دور دوازدهم شورای ملی، پروفیسور دوکتور بال مکنداس از اولین استادان دانشگاه طبی و رانات اولین آوازخوان هندوها در رادیو تلویزیون افغانستان ازجلمه شخصیت‌های شناخته شده‌ی این اقلیت بوده اند.

شهروندان هندو باور از بی‌توجهی حکومت به ستوه آمده و ادعا دارند که این به فراموشی سپردن اقلیت‌ها از روی بی توجهی نبوده بلکه به گونه‌ی سیستماتیک اعمال می‌شود.

حذف کرسی‌های اختصاصی نماینده‌ی اهل هنود از پارلمان، راه ندادن نماینده‌ی آنان در کمیسیون مستقل انتخابات و بی‌توجهی به خواست برحق هندوباوران از جمله مسایلی اند که می‌تواند گواهی بر این ادعا باشند.

شهروندان هندو باور ادعا دارند که با در خواست‌های مکرر از حکومت هنوز به خواست آنان رسیدگی صورت نگرفته است.

آنان در این کنفرانس که به همکاری شورای جامعه مدنی و شورای سرتاسری هندوباورها برگزار شده بود  تاکید نمودند اگر دولت افغانستان نمی‌تواند به مشکلات ما رسیدگی نماید به ما جواب رد بدهند تا ما از سازمان ملل متحد پناهندگی خود را به یک کشور دیگر که در امان باشیم، نمایم.

به گفته‌ی رییس شورای سرتاسرسی هندوباوران، درخواست پناهندگی دست جمعی هندو باوران افغانستان در دفتر سازمان ملل متحد تسلیم شده و زیر بررسی قرار دارند.

فعالین مدنی ضمن حمایت شان از اقلیت‌های خورد و کوچک اقوام ساکن در کشور، علاوه نموده اند تا زمانیکه خواست هندوباوران برآورده نشود، در کنار آنان بوده و به مبارزات خویش در زمینه‌ی دادخواهی و رسیدگی به مشکلات آنان ادامه خواهند داد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *