حمایت ترکیه از اسرائیل

همکاری ترکیه و رژیم اسرائیل علیه سوریهرییس جمهور ترکیه میگوید ما در کنار اسرائیل در جنگ داخلی یمن برای محدود کردن خطر ایران و خنثی کردن حضورشان خواهیم ایستاد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صلاح الدین دمیرتاش رهبر کاریزماتیک حزب چپ دموکراتیک خلق (HDP) جزییات دقیق دیدار بین وزیر بهداشت یمن ناصر باعون و رییس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان را فاش کرد که در آن اردوغان نامه ایی از همتای یمنی خود عبدالهادی عبدالربه منصور رییس جمهور مستعفی که رهبری دولت در تبعید در عربستان سعودی را برعهده دارد، دریافت کرده است.

در این پیام که به وسیله ناصر باعون وزیر بهداشت تحویل داده شده است، هادی، رییس جمهور تحت حمایت سعودی مراتب احترام خود را به رهبری ترکیه اعلام داشته است و روابط دوجانبه بین دو حاکمیت را یادآور شده است و خواهان گسترش آن در زمینه های ختلف شده است.

بنابر نقل آقای دمیرتاش، رییس جمهور مستعفی هادی از تلاشهای ترکیه در حمایت از شبه نظامیان افراطی سنی قدردانی کرد، از جمله شاخه القاعده در شبه جزیره عربستان، که در اتحاد با دولت هادی با دشمن مشترک یعنی جنبش طرفدار ایران انصار الله می جنگد.

با توجه به دست اندازی ایران به آبراهه استراتژیک باب المندب، ما در کنار دولت اسراییل خواهیم ایستاد تا تهدید ایران را دفع کنیم و حضور آنها از طریق متحدین آنها در یمن یعنی حوثی ها خنثی بسازیم. آژانس آناطولی سخنان رییس جمهوری ترکیه را نقل کرده است و اضافه می کند، حوثیان متحد با ایران آرزوی نابودی اسرائیل را دارند که این باعث می شود که آنها دشمنی مشترک برای دو ملت بشوند.

مقام یمنی که در پنجمین کنفرانس وزرای بهداشت کشورهای اسلامی که در استانبول برگزار می شد شرکت کرده بود، به گرمی پیروزی بزرگ حزب عدالت و توسعه را در انتخابات اخیر تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که روابط بین دو کشور در سایه ریاست اردوغان توسعه بیابد.

وزیر بهداشت یمن از اردوغان خواهش کرد تا کمک های لوژستیک بیشتری برای شبه نظامیان طرفدار هادی فراهم کند، همانند سیاستی که اردوغان در سوریه در حمایت از شورشیان مخالف اسد می کند.

گزارش تایید نشده ای از سازمان سیا بیان می کند که دولت ترکیه نقش کلیدی ای در تسهیل انتقال طرفداران داعش از قاره اروپا به مناطق جنگی در یمن به خصوص شهر بندری عدن، پایگاه هادی، بازی می کند.

اردوغان به نوبه خود همبستگی خود را با رییس جمهور محاصره شده یمن هادی اعلام کرد و بر موضع ترکیه در حمایت از شبه نظامیان طرفدار هادی در جنگ تلخ داخلی یمن تاکید کرد و از آقای هادی دعوت به دیدار رسمی در آنکارا به منظور هماهنگی برای سیاست ها علیه ایران کرد.

Author

About Author