حق تاخیر و لغو انتخابات به هیچ شخصی داده نمی شود

کمیسیون مستقل انتخابات کشور هشدار داد که به شمول حکومت، به هیچ گروه و شخصی اجازه تاخیر و یا لغو انتخابات را نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقام های این کمیسیون در واکنش به آوازه ها مبنی بر تاخیر انتخابات به دلیل نبود امنیت؛ میگویند که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در زمان معین آن برگزار خواهد شد.

در حالیکه قرار است تا یک هفته دیگر افزون بر ایجاد کمیسیون شکایت های انتخاباتی، روند ثبت نام کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی نیز آغازشود؛ اما آوازه ها مبنی بر تاخیر در برگزاری انتخابات، مردم را نسبت به سرنوشت آینده سیاسی شان نگران ساخته است.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که این کمیسیون به هیچ گروه و یا شخصی اجازه نمی دهد، انتخابات را به تاخیر انداخته و یا لغو کند.

به گفته وی، کمیسیون مستقل انتخابات بر اساس قانون اساسی، حق دارد تا در صورت مساعد نبودن شرایط، انتخابات را به تاخیر بیاندازد؛ اما اطمینان داده می شود که انتخابات پیشرو با وجود تمام تهدیدها و چالش ها در شانزدهم حمل سال آینده خورشیدی برگزار میشود.

نور اظهار داشت که تلاش ها با تمام توان جریان دارد تا شرایط لازم برای انتخابات فراهم شده و این روند بدون کدام مشکل، عملی شود.

با این حال و با توجه به دو انتخابات گذشته؛ بازهم احتمال می رود که برخی مشکلات و چالش ها در روند انتخابات، به خصوص برای رسانه ها، در انتخابات آینده نیز وجود داشته باشد.

به همین منظور و همزمان با آمادگی کمیسیون مستقل انتخابات برای ثبت نام کاندیدان انتخابات آینده، نهادهای حمایت کننده رسانه ها از چالش های چشمگیر در راستای چگونگی پوشش انتخابات، در بیشتر ولایت های کشور ابراز نگرانی میکنند.

صدیق الله توحیدی، مسوول دیده بان رسانه های آزاد افغانستان می گوید که چند چالش عمده مانع فعالیت همه جانبه رسانه ها در زمان انتخابات خواهد بود.

به باور وی، یکی از این چالشها، این است که برخی از مقام ها در حکومت، خواهان فراهم شدن تسهیلات برای رسانه ها در جریان انتخابات نیستند.

منبع اظهار داشت که در همین راستا، برخی دیگر نمی خواهند تا رسانه ها در جریان انتخابات به معلومات دسترسی داشته باشند و از معلومات به دور باشند.

در عین حال، توحیدی  افزود که مخالفان حکومت نیز نمی گذارند گزارش رسانه ها از انتخابات گسترش یابد و برای تحقق این کار در تلاش ناامنی هستند.

هرچند این چالشها برای برگزاری انتخابات، در برابر مردم و رسانه ها قرار دارد؛ اما در این اواخر ائتلاف های سیاسی برای انتخابات تشکیل شده است که نظر کمیسیون مستقل انتخابات در این رابطه مثبت است.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به خبرگزاری خاورمیانه، از تلاش های احزاب و چهره های سیاسی برای ایجاد اتحادهای انتخاباتی استقبال کرده و نامزد شدن چند چهره محدود برای کرسی ریاست جمهوری را در راستای پیشبرد و کاهش هزینه انتخابات موثر میداند.

با این حال، مقام های کمیسیون مستقل انتخابات میگویند که بسته های معلوماتی و شرایط کاندیدان در صفحه اینترنتی این کمیسیون اعلام شده و آنان آماده هستند تا روند ثبت نام کاندیدان را پیش از زمان تعیین شده آن آغاز کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *