حقوق ۱۰۰ هزار دالری واشنگتن به یک مقام افغان

یک روزنامه امریکایی با استناد به اسنادی افشا کرد دولت آمریکا بیش از ۱۰۰ هزار دالر به یک مقام بلندپایه و غرب گرا در افغانستان حقوق داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامه دیلی‌بیست طبق اسنادی که این روزنامه به آنها دست پیدا کرده افشا کرد که یکی از معاونان بلندپایه دولت، افغانستان سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دالر از دولت امریکا حقوق می‌گرفته است.

طبق گزارش این روزنامه، حقوق پرداختی به رئیس ستاد کارکنان حامد کرزی بخشی از یک برنامه دولت امریکا برای “روی کار آوردن تکنوکرات‌های تحت حمایت غرب در دولت افغانستان” بوده است.

مطابق اسناد دیلی‌بیست آقای “سعید جواد” در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ که سخنگوی دولت، رئیس ستاد کارکنان و مشاور رئیس جمهور کرزی در مسائل سیاست خارجی بوده از دو پیمانکار دولت امریکا حقوق دریافت می کرده است.

نام آقای سعید جواد در دو فهرست حقوق‌گیران از سازمان توسعه بین‌المللی امریکا دیده می‌شود.

سازمان توسعه بین‌المللی امریکا، طبق آنچه در سایت رسمی‌اش اعلام کرده سازمانی است که در زمینه فراهم آوردن کمک‌های اقتصادی، توسعه‌ای و انسانی در سرتاسر جهان، برای حمایت از اهداف سیاست خارجی امریکا، فعالیت می‌کند.

روزنامه امریکایی دیلی‌بیست می‌نویسد: حقوق پرداخت شده به سعید جواد بخشی از برنامه دولت امریکا برای پرداخت مستقیم حقوق‌های بالا به افغانی‌های تحصیل‌کرده در غرب بوده که در بازسازی مجدد دولت در بجبوحه جنگ داخلی و اشغال خارجی کمک کردند.

طبق نوشته این روزنامه برخی از مقامات فعلی و مقامات سابق امریکایی گفته‌اند این اقدام در ماهها و سالهای اولیه بازسازی افغانستان برای جذب نخبگان غرب‌گرا ضروری بوده است.

سندی که دیلی‌بیست مشاهده کرده و ایمیلی که برای این مقام افغان ارسال شده نشان می دهند که وی با در نظر گرفتن مزایای مسکن، خوراک و بیمه صحی سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دالر از دولت امریکا دریافت کرده است.

پیش از این روزنامه امریکایی نیویارک‌تایمز هم از پرداخت‌های نقدی توسط سیا به مقامات افغان خبر داده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *