حضور ۷۰۰ نظامی ایتالیا تا سال ۲۰۱۶ در افغانستان تمدید شد

قرار بود هفتصد تن از نظامیان ایتالیا تا پایان سال جاری “۲۰۱۵” افغانستان را ترک کنند اما حضور این نیروها به درخواست امریکا تا سال ۲۰۱۶ میلادی در ولایت هرات تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، براساس طرح خروج نظامیان خارجی از افغانستان قرار بود نظامیان ایتالیایی حاضر در هرات، آلمانی ها در بلخ، انگلیس ها در هلمند و شمار دیگر از نیروهای خارجی تحت رهبری امریکا تا پایان سال جاری میلادی از افغانستان خارج شوند.

روزنامه ‘لاستمپا’ نوشت، طرح خروج کامل نیروهای ناتو تا پایان سال ۲۰۱۵ عملاً منتفی شد چرا که با توجه به شرایط کنونی و بویژه درخواست کمکی که رییس جمهور غنی در روزهای اخیر مطرح کرده، دولت امریکا به این نتیجه رسید که در حال حاضر امکان خروج نیروها از افغانستان وجود ندارد.

به نوشته این روزنامه، فشارهای دیپلماتیک در باره خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز گردیده و ایتالیا با دادن پاسخ مثبت به این درخواست تصمیم گرفته است که ماموریت ۷۰۰ نظامی خود را در افغانستان تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ در هرات تمدید کند.

لاستمپا روز جمعه درادامه این خبر نوشت: این هدیه ای از سوی ‘متئو رنتزی’ نخست وزیر ایتالیا به ‘باراک اوباما’ رییس جمهور امریکا در سفر روز جمعه به کاخ سفید بود. ولی دولت ایتالیا در عوض از امریکا می خواهد تا لیبی را جزو اولویت های خود قرار دهد.

نخست وزیر ایتالیا گفته است این امر به معنای مداخله نظامی نیست بلکه ایتالیا از امریکا می خواهد تا بر قدرت های منطقه، از ترکیه گرفته تا عربستان، مصر و قطر، فشار آورده تا از تشدید تنش موجود میان جناح های درگیر در لیبی جلوگیری شود.

ایتالیا از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ میلادی با اعزام بیش از سه هزار نظامی در افغانستان در ماموریت ایساف شرکت کرد و در طول این مدت ۵۳ نفر از این نظامیان کشته شدند.

Author

About Author