حضور کمرنگ زنان در ادارات دولتی بغلان

abe398b2-3cbc-421e-a99b-3d94e78ae0fbزنان در ادارات دولتی ولایت بغلان سهم اندکی دارند، از ۲۴۵۱ بست در ادارات دولتی تنها ۱۶۱ بست آن را زنان در دست دارند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شبکه نهادهای جامعه مدنی بغلان با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی از اندک بودن نقش زنان در ادارات دولتی این ولایت ابراز نگرانی کرد.

رسول هبا رئیس این شبکه می گوید: آنان پس از یک تحقیقات در قسمت چگونگی حضور زنان در ادارات دولتی دریافته اند که نقش زنان در این ادارات ۶ درصد است.

رئیس این شبکه اضافه کرد که در ۴۲ اداره دولتی بغلان ۲۴۵۱ بست بلند و پایین وجود دارد که از جمله ۲۳۶۳ بست آن از سوی مردان و تنها ۱۶۱ بست آن توسط زنان مدیریت می شود. به گفته وی از جمله ۲۳۵ بست بلند مدیریتی فقط ۱۸ بست آن را زنان متصدی هستند.

در کنار کمرنگ بودن نقش زنان در ادارت دولتی همواره این قشر مورد خشونت، آزار و اذیت قرار گرفته اند و اکثراً در تصامیم خانواده گی سهیم نیستند.

به اساس این گزارش ناامنی، موجودیت افراد مسلح غیر مسؤل، فرهنگ های ناپسند خانواده گی، فساد اداری از عواملی هستند که باعث کمرنگ بودن نقش زنان در ادارات دولتی این ولایت شده است.

اندک بودن نقش زنان اکثراً انتقادهای را نیز به همراه بوده است، پیش ازین نیز زنان در ولایت بغلان با انتقاد از برخورد های دوگانه خواستار سهیم ساختن زنان در پست های بلند حکومتی شده بودند.

با این حال عبدالستار بارز والی بغلان هشدار می دهد در هر اداره زیر امرش اگر در مقابل زنان برخورد دوگان صورت گیرد، عامل آن مجازات خواهد شد.

والی بغلان خطاب به زنان گفت: وی آماده است پست های دولتی را میان زنان و مردان مساویانه تقسیم کند.

مسؤلان شبکه نهادهای جامعه مدنی و فعالان زن درین ولایت خواستار گسترش حضور زنان در نهادهای حکومتی بویژه پست های بلند مدیریتی در سطح ولایت بغلان هستند.

دیده شود که والی بغلان در مقابل این وعده اش برای زنان چگونه عمل می کند و آیا می تواند با همه چالش های موجود در فرا راه زنان و موجودیت فرهنگ های ناپسند در خانواده ها سهم زنان را در ادارات دولتی بلند ببرد؟

Author

About Author