حضور همه بزرگان افغانستان برای صلح با طالبان

بر مبنای فرمان رئیس جمهور و به منظور ایجاد تفاهم ملی برای تامین صلح پایدار در کشور از طریق مشوره و بحث با نخبگان و بزرگان جهادی، سیاسی و اجتماعی و اقشار مختلف جامعه، بورد عالی مشورتی صلح ایجاد شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه و به نقل از خبرنامه دفتر شورای امنیت ملی که امروز (۲۰قوس) به نشر رسیده، این بورد تحت ریاست رئیس جمهور دایر می گردد.

در خبرنامه آمده است که این بورد وظیفه دارد تا مشوره ‌های سازنده و لازم را با رهبری دولت افغانستان شریک کرده، پیشنهادات کمیته ‌های کاری صلح را بررسی نموده و نظریات ‌شان را شریک بسازند.

بر اساس معلومات خبرنامه، رئیس جمهور غنی، داکتر عبدالله عبدالله، جنرال دوستم، سرور دانش، محمد محقق، انجنیر محمد خان، صبغت الله مجددی، حامد کرزی، عبدرب الرسول سیاف، صلاح الدین ربانی، اسماعیل خان، گلبدین حکمتیار، یونس قانونی، سید حامد گیلانی، سید منصور نادری، آیت الله محسنی، عبدالهادی ارغندیوال، حاجی دین محمد، عطامحمدنور، آمنه افضلی، صدیقه بلخی، امرالله صالح، عبدالرووف ابراهیمی، فضل الهادی مسلمیار، قاضی القضات، حمدالله محب، سلام رحیمی، فرید حمیدی لوی سارنوال، معصوم ستانکزی، قیام الدین کشاف، فاروق وردک و عمر داوودزی به حیث اعضای بورد عالی مشورتی صلح تعیین شده اند.

این در حالی است که طرف اصلی مذاکره برای صلح را نیز طالبان مسلح تشکیل می دهد که امریکا به شدت به دنبال آن است تا این گروه را به مذاکرات صلح بکشاند.

در این روند، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان تعیین شده و تا حال سه بار به افغانستان و کشورهای همسایه سفر کرده است و در اولین اقدامات نماینده گان طالبان در دفتر قطر را به نشست روسیه کشاند.

از آنجایی که امریکا برای صلح افغانستان گام برداشته و مصارفی نیز در نظر گرفته است؛ باید دید که این بزرگان سیاسی و قومی افغانستان چطور خواهند توانست در روند صلح افغانستان فعالیت کنند؛ در حالی که زمزمه ها و تلاش ها برای تشکیل تکت های انتخاباتی ریاست جمهوری نیز پر رنگتر می شود؟

از سوی دیگر، شورای عالی صلح با آنهمه مصارف هنگفتی که تا حال برای آن هزینه شده، به یک سایه تحت فعالیت بورد عالی مشورتی صلح درخواهد آمد؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *