حضور سربازان گرجستان پس از ۲۰۱۴ در افغانستان

وزیر خارجه گرجستان در دیداربا وزیر امورخارجه کشورمان در شهر تبلیسی گرجستان گفته است که نیروهای نظامی آن کشور پس از سال ۲۰۱۴ همچنان در افغانستان باقی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ضرار احمد عثمانی وزیر امور خارجه افغانستان جهت انجام یک سفر دو روزه کاری در رأس یک هیات عازم تبلیسی پایتخت کشور گرجستان شده است.

آقای عثمانی در ملاقات با “مایا پنجیکیدز” وزیر امور خارجه گرجستان روی موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف به شمول گسترش روابط دوستانه و زمینه سازی برای همکاری های اقتصادی میان دو کشور و ایجاد مسیر ترانزیتی میان افغانستان و بحیره سیاه از طریق ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره بر اهمیت روابط دوستانه میان دو کشورگفت: “دولت و مردم افغانستان همکاری های جمهوری گرجستان و حضور سربازان این کشور در چوکات نیروهای بین المللی را به دیده قدردانسته و خواهان گسترش روابط در عرصه های مختلف با این کشور هستند.

آقای عثمانی خاطرنشان ساخت که بدون شک، تشریک منافع و تقویت روابط تجارتی و اقتصادی میان کشور ها متضمن تحکیم هر چه بیشتر ثبات و فضای اعتماد در منطقه بوده و من به عنوان وزیر امور خارجه افغانستان به جمهوری گرجستان سفر نموده ام تا روی ایجاد مسیر ترانزیتی میان افغانستان و بحیره سیاه از طریق ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان و سایر فرصت ها برای تقویت روابط تجارتی و اقتصادی میان دو کشور با مقامات این کشور گفتگو نمایم.”

وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد نمود تا غرض عملی شدن پروژه ایجاد مسیر ترانزیتی میان افغانستان و بحیره سیاه یک نشست چهار جانبه میان افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان برگزار گردد تا در این زمینه اقدامات عملی روی دست گرفته شود.

با این حال وزیر امور خارجه گرجستان، روابط میان دو کشور را دوستانه و با اهمیت خوانده گفت: “برای ما دوستی و همکاری با جمهوری اسلامی افغانستان از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و چنانچه همکاری هایی را با حضور سربازان ما در چوکات نیروهای بین المللی برای حفظ امنیت در افغانستان انجام داده ایم.

او برای عملی نمودن تعهدات خویش در این چوکات مجدداً تأکید نموده و اطمینان داد که نیروهای اش پس از سال ۲۰۱۴ نیز در افغانستان حضور خواهند داشت تا در زمینه های آموزش و مشورت دهی با نیرو های امنیتی افغانستان همکاری نمایند.”

وزیر امور خارجه گرجستان ایجاد مسیر ترانزیتی متذکره را با اهمیت توصیف کرده وعده سپرد که وزارت امور خارجه آنکشور روی پروژه مذکور غور نموده و بزودی تصمیم خویشرا با جانب افغانستان در جریان خواهد گذاشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *