حضور اتمر برای گفتگوهای صلح مسکو

نشست صلح مسکو که با مخالفت جدی حکومت و رئیس جمهور مواجه شده است، مهمانان ویژه ای نیز دارد که هرکدام آنها در صف مخالفین فعلی رئیس جمهور قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صبح امروز (۱۴دلو) اعلام شده بود که حامد کرزی، گلبدین حکمتیار، محمد محقق، عبدالسلام ضعیف، عطامحمد نور، اسماعیل خان، شهنواز تنی و حکمت خلیل کرزی برای نشست مسکو دعوت شده اند.

این افراد که مخالفین رئیس جمهور غنی هستند و یا در تکت های مخالف وی حضور دارند، نسبت به نشست مسکو که قرار است دو روز بعد برگزار شود، خوشبین هستند.

اما حکومت کاملا مخالف آنها است.

در این بین گفته می شود که فرد اول یکی از تکت های انتخاباتی که رقیب اصلی اشرف غنی است، اعلام کرده که با جمعی از رهبران سیاسی در نشست مسکو اشتراک کند.

محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و یکی از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهور سال آینده، در حساب توئیتر خود نگاشته است که همراه با شماری از رهبران کشور در نشست مسکو شرکت می‌ کند و از ارزش‌ های قانون اساسی افغانستان دفاع خواهد کرد.

وی گفته است «ما با جمعی از رهبران کشور در نشست مسکو اشتراک می‌ کنیم و آن ‌را قدم مهمی در راستای آغاز مذاکرات همه ‌شمول بین ‌الافغانی می ‌دانیم. ما در مسکو از نظام جمهوری اسلامی، ارزش‌ های قانون اساسی و سلامت نهادهای ما به مثابه دست‌ آوردها و میراث‌ هایی که همه شریک آن هستیم، دفاع خواهیم کرد.»

اتمر آورده است که همچنان روی همه شمول شدن مذاکرات بین الافغانی در آینده با شمولیت حکومت افغانستان تأکید خواهد شد.

وی از حکومت خواست تا به پروسه صلح از دریچه تنگ حکومتی نگاه نکند ‌و به نقش قشر سیاسی و کافه ملت در تلاش برای صلح و پاسداری از نظام و نهادهای ملی احترام بگذارد.

با این حال و با توجه به این که حکومت به شدت با روند گفتگوهای فعلی صلح مخالف است، باید دید که نشست مسکو چه دستاوردی خواهد داشت؛ آیا به نگرانی های مردم می افزاید یا بازهم موانع جدید بر سر راه صلح ایجاد می کند و یا هم راهی برای صلح؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *