حزب الله لبنان به قوی ترین سازمان جهان تبدیل شده است

یکی از جنرالان بلند پایه رژیم صهیونیست اسرائیلی گفته  است که «سید حسن  نصرالله»  توانست حزب الله را به یکی از قوی ترین سازمانهای جهان تبدیل کند.

روزنامه رأی الیوم در اینترنت به قلم زهیر اندراوس نوشت: علیرغم اینکه اسرائیلی ها حزب الله لبنان را پس از ایران دشمن شماره دو خود به شمار می آورند اما حزب الله اکنون به خطری راهبردی تبدیل شده است و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان یکی از رهبران عربی است که باید به سخن او گوش سپرد.

یک دهه پس از جنگ دوم لبنان در تابستان ۲۰۰۶، تحلیلگران و کارشناسان و تصمیم سازان تل آویو همچنان سعی در بررسی هرچه دقیقتر این پدیده دارند و سعی می کنند از پیروزی حزب الله در این تجاوزگری تجربه کسب کنند. این موضوع در دانشکده تل حای در شمال حکومت عبری بررسی شد و اعلام شد که بیش از ۸۰ درصد از اسرائیلی ها به سید حسن نصرالله اعتماد دارند و مابقی به سران خودشان اعتماد دارند.

روزنامه عبری یدیعوت احارونوت در این خصوص به نقل از یک افسر بلندپایه اسرائیلی نوشته است: طی جنگ غزه که پس از جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ روی داد ژنرالهای ارشد ارتش اسرائیل نحوه تعامل حزب الله لبنان را با رویدادهای نوار غزه زیر نظر داشتند و در انتظار نحوه قرائت نصرالله از این مسئله بودند. اگر متوجه شویم که دشمن شماره یک ما یعنی حزب الله لبنان چه دیدگاهی دارد امور بسیاری برای ما روشن خواهد شد. نصرالله موفق شده است بر افکار اسرائیلی ها تاثیر بگذارد و در آنها نگرانی امنیتی ایجاد کند و آنها را از زرادخانه موشکی حزب الله به وحشت اندازد.

ایتان هابر رئیس دفتر اسحاق رابین نخست وزیر اسبق اسرائیل در مقاله ای در یدیعوت احارونوت گفته است: امکان پیروزی در همه جنگ ها وجود ندارد. اگر اینگونه بود ما توصیه می کردیم که فوراً وارد جنگ شویم…حزب الله طی سالیان گذشته به هزاران فروند موشک و راکت های بسیار دقیق مجهز شده و هزاران نیروی آموزش دیده که در سوریه به خوبی تجربه کسب کرده اند جذب کرده است. آرامشی که اکنون در شمال [فلسطین اشغالی] وجود دارد با شلیک نخستین موشک از لبنان به فراموشی سپرده می شود چه رسد به اینکه موشک های بسیاری شلیک شود. اسرائیل فقط در صورتی باید وارد جنگ شود که شمشیر بر روی گردنش قرار گرفته باشد. سران اسرائیل باید بفهمند که چیزی به نام جنگ تاکتیکی وجود ندارد. متأسفانه فقط جنگ بزرگ وجود دارد.

رأی الیوم در ادامه نوشته است: ایلی یشای معاون نخست وزیر اسرائیل در زمان جنگ نیز گفته است: حزب الله علیرغم قابل مقایسه نبودن توانش با توان ما، قادر است جنگ روانی را با موفقیت مدیریت کند و این درحالی است که اسرائیل طی جنگ در عملکرد رسانه ای اش شکست خورد و تریبون در اختیار دشمن قرار گرفت. روزی نگذشته است که نصرالله روحیه ما را تضعیف نکرده باشد و اعصاب اسرائیلی ها را به بازی نگرفته باشد.

امروز می توان برای تسلی خاطر سران سیاسی و نظامی اسرائیل و برای کاستن از فشار ناشی از نتایج نا امید کننده این جنگ گفت که؛ در جهان هیچ کشوری وجود ندارد که در جنگ نامنظم پیروز شده باشد.

برهمین اساس تحلیلگران اسرائیلی اجماع دارند که سید حسن نصرالله رهبری استثنائی است و باید به سخنان وی خوب گوش داد زیرا میان سخنان او و عملکردش تطابق بسیاری وجود دارد.

الکس فیشمن تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت احارونوت خاطر نشان کرده است که؛ اسرائیل طبق معمول تمایل دارد سران کشورهای عربی را تحقیر کند اما در خاورمیانه رهبرانی استنثائی وجود دارند. وقتی نصرالله تهدیدی را مطرح می کند ما باید خوب به آن گوش کنیم زیرا او به همه تهدیدها و به هرچیزی که تعهد کرده عمل کرده است.

تسوی یحزکئیلی کارشناس امور عربی در کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل نیز گفته است: من به اظهارات نصرالله درباره قدرت حزب الله در بازدارندگی اسرائیل اعتماد دارم. ما باید تهدید نصرالله را مبنی بر جنگ در جولان  جدی بگیریم زیرا اگر رزمندگان حزب الله وارد مرزها شوند توانمندی شان برای جنگ با اسرائیل بیشتر خواهد بود.

از نظر ژنرال گابی تسور فرمانده نیروی زمینی ارتش اسرائیل، نصرالله توانسته است حزب الله را از نظر توان نظامی به یکی از قویترین سازمان های جهان تبدیل کند و توان رزمی و زرداخانه موشکی آن و شیوه های جنگی آن را در میادین جنگ های آینده رشد دهد.

این روزنامه در ادامه نوشت: علیرغم مطالب گفته شده باید بر دو موضوع مهم تاکید کرد؛  نخست آنکه اسرائیل جنگ روانی سختی را علیه عربها در پیش گرفته است و بدون هیچ نگرانی سعی دارد نصرالله و حزب الله را به عنوان شیطان معرفی کند و براین اساس بعید به نظر نمی رسد که این گونه سخنان نیز در چارچوب جنگ روانی باشد.

موضوع دوم که شاید مهمتر باشد این است که در سایه تهدیدات حزب الله که اکنون جنبه موشکی پیدا کرده است و به اعتراف رسمی  تل آویو قادر است هرجائی را در حکومت عبری هدف قرار دهد، حکومت عبری نمی تواند دوام بیاورد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *