حامد کرزی : امریکا در افغانستان شکست خورده است و باید واقعیت را بپذیرد

حامد کرزى رئیس جمهور پیشین افغانستان در سفری که به منظور اشتراک در کنفرانس Valdai به روسیه داشت ضمن اشتراک در این کنفرانس با رسانه‌های روسی در مورد افغانستان و راهبرد جدید امریکا  مصاحبه کرده است و گفته است که « آمریکا در افغانستان شکست خورده است و باید واقعیت را بپذیرد »

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل شبکه تلوزیونی روسی ان-تی-وی رییس جمهور پشین افغانستان حامد کرزی گفته است « نمی دانیم از کجا تروریست های داعش به افغانستان نفوذ کرده. بارها با من تماس گرفتند و گفتند افراد ناشناس بسیار سنگدل خانه های مردم را غصب و به آتش می کشند و قتل و کشتار می کنند که حتی از طالبان هم بیرحم تر هستند.»

در ادامه کرزی ضمن انتقاد از حکومت وحدت ملی گفت « از اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان خواستم با مقامهای آمریکایی تماس بگیرد. اما به ما توجه نمی کنند.»

حامد کرزی در مورد هلیکوپترهای امریکایی که به گفته کرزی تروریست‌ها را انتقال میدهد گفت « برای سومین سال متوالی است که «هلیکوپترهای بدون نشان» تروریست ها را به افغانستان منتقل می کنند و این در حالی است که فقط آمریکا حریم هوایی این کشور را کنترل می کند.

کرزی در ادامه گفت که « پرسشی که اینجا مطرح میشود این که چه کسی به تروریست ها پول و سلاح می دهند. ما منابع مالی کافی نداریم که افرادی را اجیر کنیم تا خانه و املاک مردم را به آتش بکشند.

در این مصاحبه کرزی کشورهای منطقه را خطاب قرار داده گفت « این مساله باید روسیه، چین و ایران را نگران کند. در افغانستان فقط یک کشور ثروتمند حضور دارد که امریکا است و از آن در باره نفوذ تروریست ها سوال می کنیم.

کرزی ضمن این که ماموریت امریکا را ناکام خواند گفت « در طول ۱۶ سال عملیات نظامی در افغانستان آمریکا و متحدانش هیچ نتیجه ای نگرفته اند. برعکس شاهد هستیم بر شمار تروریست ها افزوده و فعالیت های تروریستی در افغانستان به شدت افزایش یافته است.

کرزی ضمن اینکه به نقش سازمان‌های اطلاعاتی امریکا را در شکل گیری گروه ها تروریستی القاعده در افغانستان برای مبارزه با حضور شوروی سابق اشاره کرد گفت « آمریکا هم در افغانستان شکست خورده است و باید واقعیت را بپذیرد.»
سایت کریملین در صفحه انترنتی به نقل از کرزی نگاشته است « از باور دمکراتیک و دانش آموختگی غربی برخوردارم و از فرهنگ آنها هم خوشم می آید، اما مخالف سیاست آمریکا و غرب هستم، زیرا موفق نیست و منجر به بروز مسائل زیادی می شود که رشد افراط گرایی و تروریسم از آن جمله است.
کرزی در ادامه گفته است که « در شرایط نظارت و حضور نیروهای غربی و همچنین کنترل کامل حریم هوایی توسط آنها، گروه تروریستی داعش به افغانستان نفوذ کرد و تقویت شد.


کرزی همچنان حضور نیروهای خارجی را نقد کرد و گفت : چگونه ممکن است ۱۴ سال پس از حضور نظامی آمریکا در افغانستان با آن همه امکانات و توانمندی ها، داعش شکل بگیرد و چرا مانند سابق از همکاری بین المللی با آمریکا در کشور ما خبری نیست؟

کرزی ضمن این که سیاست‌های امریکا و راهبرد جدید ایالات متحده امریکا را نقد بارها در داخل افغانستان و در نشست های بین المللی نقد کرده است این بار  وی در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا گفت: استراتژی جدید آمریکا در افغانستان که به تازگی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور اعلام شد، منجر به برقراری صلح و ثبات در کشور افغانستان نخواهد شد و فقط جنگ و کشتار را افزایش خواهد داد

و کرزی در این کانفرانس گفته است که « به عنوان یک شهروند افغانستان، کشوری که در مرکز بازی های جهانی قرار دارد به آمریکا و متحدانش پیشنهاد می کنم، اعتراف کنند شکست خورده اند و همه از جمله روسیه، چین، ایران و پاکستان این را درک خواهند کرد»

در ادامه کرزی گفت « تمام نشانه های شکست امریکا را می بینیم و اگر این واقعیت را نپذیرد، بازی به پایان نخواهد رسید.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *