کرزی: امریکا و پاکستان مسئول ناامنی ها در افغانستان هستند

حامدکرزی رییس جمهور پیشین افغانستان صریحا اعلام کرده است که امریکا و پاکستان مسئول تمام ناامنی ها در افغانستان بوده و هستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای کرزی در سمینار “عنعنه عدم تشدد در منطقه” که از سوی مرکز اندیشه رنا و سفارت هند در کابل برگزار شده بود از سیاست های کشورهای غربی به ویژه امریکا و پاکستان در زمینه تندروی مذهبی به شدت انتقاد کرد.

حامدکرزی گفت: امریکا پس از امضای موافقتنامه امنیتی و بدست آوردن پایگاه های نظامی در افغانستان به هدفش رسید و از ادامه جنگ با طالبان منصرف شد و اعلام کرد که طالبان دشمن آنان نیست.

رییس جمهور پیشین افغانستان خاطرنشان کرد که پاکستان از گروه های تندرو با همکاری ایالات متحده امریکا بر ضد شوروی سابق و همچنین بر ضد حکومت افغانستان و هند استفاده کرد و تا به امروز به این کار خود ادامه داده اند.

آقای کرزی با اشاره به جهاد مردم افغانستان تاکید کرد که مردم جهاد کردند و کشورشان را آزاد نمودند، اما نفعش به امریکا رسید و تنها ابرقدرت جهان شد، نفعش به اروپا رسید، آلمان متحد شد؛ اروپا بزرگ شد، نفعش به پاکستان رسید و کشوری اتمی شد، صاحب استخبارات و ارتش قوی شد اما افغانستان بدبخت و بیچاره شد.

به گفته وی، امریکا بعد از سقوط شوروی سابق افغانستان مجاهد و آزادی پسند را به پاکستان سپرد و نتیجه آن این شد که ارتش و ساختارهای افغانستان از بین رفت و تاریخش سرچپه نمایش داده شد.

کرزی در ادامه افزود، بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر (۲۰۰۱) مداخله پاکستان و امریکا در امور افغانستان ادامه پیدا کرد و کسی به حرف ما گوش نداد تا این که جنرال پرویز مشرف “رییس جمهور پیشین پاکستان” اعلام کرد، این پاکستان بود که افغانستان را ویران می کرد.

 وی تصریح کرد که دلیل مخالفت پرویز مشرف با امریکایی ها در بمباران افغانستان این بود که جنگ در افغانستان نیست و نباید به این کار ادامه بدهند.

کرزی خاطر نشان نمود که وی به پاکستانی ها نیز گفته بود که بجای بمباران خانه های مردم در وزیرستان، باجور و یا دیر، سیاست شان را تغییر دهند؛ در استخبارات کشورش تغییر بیاورند و از افراط گرایی به عنوان یک وسیله استفاده نکنند.

 به باور کرزی استفاده از قوت و زور علیه افراط گرایی، باعث ازدیاد افراط گرایی می شود اما اگر جهان می خواهد از این پدیده نجات پیدا کند باید از راه حل های سیاسی در این زمینه استفاده کنند.

کرزی گفت:” پیام ما- مردم افغانستان- به طالبان خود ما؛ آنهایی که افغان هستند این است که چپرکت بیگانه تا نیم شب است و ما دیدیم که چپرکت بیگانه تا نیم شب بود. امریکا که پایگاه ها را بدست آورد گفت که طالب دیگر دشمن ما نیست و این به این معنا که طالبان در خدمت ما (امریکا) بود.

وی بار دیگر خطاب به طالبان گفت: برادران طالب، بیایید به پای میز مذاکره و گفتگوهای صلح بنشینید با حکومت مذاکره کنید؛ به عنوان افغان ها، افغان های آزاد، ما به صورت مطلق از آن حمایت می کنیم.

حامدکرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، مخالف ایجاد پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان بود و موافقتنامه مشترک نظامی را با تمام تلاش سران امریکا امضا نکرد اما پس از تشکیل حکومت وحدت ملی این موافقتنامه میان افغانستان و امریکا به امضا رسید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *