حاتم بخشی‌های از کود ۹۰ و ۹۱ به  مشاورین ارگ تا رییس دانشگاه کابل و دفتر بانوی اول

اسنادی که این روزها به رسانه‌ها درز کرده است، پول‌های هنگفتی را نشان می‌دهد که از کودهای ۹۰-۹۱ اجرا شده است و این در حالیست که سطح فقر و بیکاری روز به روز در کشور بیشتر شده میرود.

یک سندی که به خبرگزاری خاورمیانه رسیده است، نشان می‌دهد که فقط مشاوریت روابط عامه و استراتیژیک ریاست جمهوری ۱۵۱ کارمند دارد که معاش سالانه شان بیش از ۹۰ میلیون افغانی می‌شود.

همچنان مصارف مستوره شان در سال ۱۳۹۵ بیش از چهار میلیون شده است که جمعاً ۹۴ میلیون افغانی پولی است که رییس جمهور حکم داده که از کود ۹۱ این مبلغ را به اداره امور بدهند.

در مکتوب آمده است که « طوریکه مقام محترم آگاهی دارند قرار حکم شماره ۲۷۶۱ مقام عالی ریاست جمهوری در امور روابط عامه و استراتیژیک به تعداد ۱۱۲ بست کارمند و تعداد ۳۹ بست اجیر که جمعاً تعداد ۱۵۱ بست منظور شده است.»

اما شاه حسین مرتضوی می گوید که  «اشرف غنی تنها ۱۰۲ مشاور دارد که ۵۰ نفر از این مشاوران از زمان حامدکرزی باقی مانده‌ و مابقی آنها از سوی اشرف غنی به کار گماشته شده‌اند.»

مرتضوی بدون ارائه جزئیاتی درباره مبلغ دریافتی مشاوران اشرف غنی گفت: مشاوران ریاست جمهوری افغانستان مانند کارمندان عالی رتبه دولتی حقوق دریافت می‌کنند.»

این در حالیست که چند روز قبل سندی دیگر نیز به رسانه‌ها درز کرده بود که از وجود ۴۸۴ مشاور در ارگ ریاست جمهوری خبر می‌داد که معاش این مشاوران در حدود سه میلیون دالر در سال می‌شود.

اما شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری ضمن شایعه خواندن این خبرها در صفحه فیسبک خود نگاشته است که «برخی کاربران به صورت منظم و هدفمند هرروز یک شایعه را نشر می‌کنند. ظاهرا شعار شان این شده است: «هرروز ، یک شایعه» این شایعه بیشتر با رویکرد فضای بی‌اعتمادی میان دولت و مردم و بی باوری نسبت به آینده کشور صورت می‌گیرد.»

در ادامه مرتضوی می افزاید «  دیروز یک سند جعلی در باره مشاوران رییس جمهور به نشر رسید، به رغم توضیح دفتر سخنگوی ریاست جمهوری، اما بازهم امروز برخی رسانه‌ها در صفحه اول خود تیتر خبری زده است، این درحالی است که کمتر کاربران و حتا رسانه‌های کشوردر باره بودجه سال ۱۳۹۷ که تاثیر مستقیم روی زندگی یکایک ما دارد توجه کرده‌اند.»

همچنین سند فاش شده دیگری از اداره امور ریاست جمهوری افغانستان، نشان می‌دهد که هزینه ۶ ماه کرایه موتر زرهی که بر اساس حکم ریاست جمهوری این کشور در اختیار «حمیدالله فاروقی» رییس دانشگاه کابل و مشاور  ارگ قرار دارد حدود ۳۵ هزار دلار است.

این در حالیست که معاش یک مامور و یک معلم در افغانستان ماهانه از ۱۰۰ الی ۱۵۰ دالر است و بنابر گزارش سازمان‌های جهانی بیشترین نفوس افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از آغاز حکومت وحدت ملی تا حال میزان بیکاری هم در افغانستان به بیشتر حد خود رسیده است و دارد کم، کم به بحران مبدل می‌شود.

سندی دیگر که به خبرگزای خاورمیانه مواصلت نموده است نشان می‌دهد که هزینه شیشه‌های زرهی قصر نمبر یک و قصر گلخانه چیزی در حدود یک و نیم میلیون دالر امریکایی شده است.

همچنان در سند دیگر نشان میدهد که معاش امتیازی کارمندان دفتر بانوی اول ۲۳میلیون افغانی شده است که در سند آمد که این ملبغ شامل بودیجه نبوده و از بودیجه احتیاطی اجرا شده است.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *