جنگ افغانی با مشاوران خارجی

مقام‌های امنیتی بغلان می‌گویند، مشاوران خارجی در این ولایت طالبان مسلح را رهبری، آموزش و تکتیک جنگی می‌دهند و فعالیت این گروه زیر نظر این مشاوران انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جنرال اکرام‌الدین سریع فرمانده پولیس بغلان می‌گوید، مشاوران خارجی (چچنی، پاکستانی، عربی و روسی) در خط نبرد ولایت بغلان گروه طالبان مسلح را رهبری و فعالیت آنان را تنظیم می‌کنند.

فرمانده پولیس بغلان می‌گوید، حضور کشورهای حمایت‌کننده از نظام افغانستان باعث نگرانی شماری از کشورها شده و پای همسایه‌ها را به خاک کشور کشانده است.

در حالی این گفته‌ها از سوی فرمانده پولیس بغلان صورت می‌گیرد که پیش از این نیز مقام‌ها در این ولایت از حضور شهروندان خارجی سخن زده بودند و عوامل سقوط ولسوالی دهنه غوری را که نزدیک به یک سال پیش صورت گرفت، همین خارجی‌ها عنوان کرده بودند.

در عین حال، مقام‌های اردوی ملی که برای رهبری و انجام عملیات به بغلان آمده‌اند می‌گویند، برای بازپس‌گیری ولسوالی‌ دهنه غوری و مناطق دندغوری و دندشهاب الدین در حومه شهر پلخمری برنامه‌های زودهنگامی روی دست دارند.

برید جنرال رجب‌علی راشد، معاون قول اردوی ۲۰۹ شاهین گفت، نیروهای تازه‌نفس اردوی ملی به بغلان آمده‌اند و به حمایت نیروهای هوایی به زودترین فرصت عملیات بازپس‌گیری و پاک‌سازی بخش‌های از دست‌رفته را آغاز می‌کنند.

این مقام ارشد نظامی می‌گوید، بنابر با اهمیت بودن بغلان بعنوان متصل‌کننده شمال و شمال‌شرق به مرکز کشور؛ همچنان عملیات‌ پاک‌سازی در شاهراه‌های (نمبر یک و نمبر سه) را آغاز خواهند کرد.

در روزهای اخیر، طالبان مسلح حملات گسترده‌شان را بالای مرکز ولسوالی بُرکه و شاهراه‌های بغلان – کندز و بغلان – کابل آغاز کرده‌اند و نیروهای امنیتی در این بخش‌ها مصروف نبرد هستند.

از سوی دیگر فرمانده پولیس بغلان گفت، طالبان مسلح به هدف وارد کردن تلفات به نظامیان و افراد ملکی؛ یک تابوت ماین‌گذاری شده را در کناره سرک در منطقه چشمه شیر گذاشته بودند که قبل از وقوع رویدادی از سوی تیم تطهیر، خنثی و این پلان هراس‌افگنان نیز عملی نشد.

محراب‌الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *