جنگ ارزگان از قومی تا تلفات ملکی

مردم ولایت ارزگان به ویژه بخش های حسینی و کندلان ولسوالی ارزگان خاص در روزهای اخیر بدترین شرایط را سپری کردند.

همزمان با سردشدن هوا، طالبان مسلح بالای مناطق هزاره نشین در ولسوالی ارزگان خاص حمله کرده و با آنکه حملات آنها توسط نیروهای مردمی دفع شد؛ اما مقام های عالی دولتی به صراحت گفتند که نیروهای مردمی این منطقه باید خلع سلاح شوند.

همین نیروهای مردمی بعد از چند روز و با تلفات زیاد، توانستند طالبان را به عقب رانده و شرایط را کمی بهتر بسازند.

تلفات ملکی و نسل کشی در این مناطق هیچ واکنش خاصی در بین مقام های عالی دولت به ویژه رئیس جمهور نداشت و وی به سفرهای ولایتی که به گفته برخی با نزدیک شدن زمان انتخابات ـ یک کمپاین است ـ دل بسته و مردم به ویژه کودکان و زنان کشته شده در جنگ ارزگان را فراموش کرد.

اما بعد از فشارهای زیاد، روز گذشته یک مکتوب رسمی از سوی ریاست جمهوری نشر شد که حادثه ارزگان را «جنگ قومی» ذکر کرده بود؛ یعنی که طالبان یک قوم خاص هستند و با یک قوم خاص دیگر در مناطق هزاره نشین در حال درگیری هستند.

به این ترتیب نوعی رسمیت و قومیت به طالبان مسلح داده شد؛ طالبانی که سالها دولت با مصارف هنگفت به دنبال صلح با آنهاست.

اما امروز یک مکتوب رسمی دیگر نیز از ریاست جمهوری صادر شد که در آن به حادثه ارزگان به عنوان «تلفات ملکی» اشاره شده است و به نوعی ارگ از موضع قبلی و یا اشتباه فاحش قبلی اش، عقب نشینی کرده است.

به هر صورت، مردم یک کشور برای رئیس جمهور نباید متفاوت باشند که سفر به پکتیکا و افتتاح تعمیر ولایت مهمتر از نسل کشی در بخشی از کشور باشد.

قومی خواندن جنگ ارزگان واکنش رئیس اجرائیه کشور را نیز به دنبال داشت.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در نشست شورای وزیران اظهار داشت که «جنگ در ارزگان قومی نیست و طالبان با نیروهای پولیس و مردم در جنگ است.»

وی به تاخیر در کمک رسانی به مردم ارزگان اشاره کرده و اظهار داشت که طالبان مسلح مسوولیت جنگ در ارزگان را به عهده گرفته و اقدام از طرف حکومت برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و نیروهای پولیس، با تاخیر صورت گرفته است.

عبدالله تاکید کرد که مردم این مناطق همواره حامی دموکراسی و نظام بودند و نباید مردمی که حامی صلح و دولت بوده اند، خود را بی دفاع  احساس کنند.

رییس اجرائیه همچنین اعتراف کرد که برای رسیدگی به بیجاشدگان و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و پولیس در ارزگان تا حالا کار موثری از طرف حکومت صورت نگرفته است.

جنگ ارزگان در حالی از سوی ریاست جمهوری «قومی» خوانده شده بود که پیش از این سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری با انتقاد از حکومت و نیروهای امنیتی گفته بود که مردم ارزگان باید قدرت مند از عزت خود دفاع کنند.

این در حالی است که از شب گذشته طالبان مسلح بالای مناطقی در ولسوالی مالستان ولایت غزنی حمله کرده اند که هم مرز با مناطق حسینی و کندلان ولسوالی ارزگان خاص است و مردم آن به شدت نیاز به کمک های بیشتر دارند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *