جنرال دوستم: ائتلاف نجات در کابل اعلام موجودیت می‌کند

جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری در پیامی گفته است که به زودی به افغانستان خواهد آمد و خاطراتی را از جهاد و مقاومت مردم افغانستان بازگو می‌کند.

در این پیام آمده است :«انشاءالله دیر نخواهد شد که خاطراتی از شهدا و قهرمانان افغانستان از جمله قهرمان ملی و شهید مزاری را در جمع بزرگی از مردم افغانستان بیان خواهم کرد. خواهید شنید که ایشان چه مفکوره‌های عالی داشتند.»

گفته‌های جنرال دوستم همزمان با هفته شهید بود که پیام این هفته هم «وفاق‌ملی» بود و از احمد ولی مسعود تا حامد کرزی و داکتر عبدالله همه برای اتحاد رهبران مردم افغانستان تاکید داشتند.

جنرال دوستم تاکید کرده است که به افغانستان خواهد آمد و گفت :«خواهش من از تمام کسانی که در سالروز شهادت شخصیت‌های نامبرده اشتراک و تجلیل می‌کنند این است که باید بخاطر اهداف ایشان که عبارت از آوردن صلح و افغانستان مستقل و با ثبات بود، یک پارچه و متحد شوند؛ نه این‌که در هر سر یک فکر باشد.»

در بخشی از پیام، جنرال دوستم هشدار داد که اگر از روی روابط بعضی‌ها پرده بردارد؛ می‌تواند چون ۳۵ سال در عمق سیاست‌های افغانستان بود و همه رهبران را به خوبی می شناسد.

در ادامه جنرال دوستم؛ رئیس‌جمهور غنی را خطاب قرار داده و گفت :«جناب رئیس صاحب جمهور هم باید به عوض گوش فرادادن به حرف‌های سه چهار نفر، به صدای سی و پنچ میلیون شهروند این کشور، نماینده‌های ملت در پارلمان ومعاونینش که زحمت کشیدند، عرق ریختند و جان‌های شیرین خود را بخاطر ساختن حکومت فعلی در مخاطره افگندند، گوش فرا دهد و به آنها اعتماد کند.»

جنرال دوستم در پی اتهام که از سوی احمد ایشچی، چند ماه در افغانستان با مشکل دست و پنجه نرم کرد و به گفته بشیر احمد تینج بخاطر بیماری به ترکیه سفر کرده است.

با این حال، گزارشات حاکی از آن است که حکومت مرکزی اجازه حضور جنرال دوستم در افغانستان را نمی‌دهد و عطامحمد نور هم در صحبت‌هایش در روز عید قربان به رئیس‌جمهور گفت که چرا نمی‌گذارد جنرال دوستم به افغانستان بیاید؟

اما در بخش دیگر از این ماجرا احزاب قدرت‌مند افغانستان چند ماه قبل ائتلاف کردند و نام آن را ائتلاف «نجات‌افغانستان» گذاشتند و جنرال دوستم دلیل تشکیل این ائتلاف را وضعیت فعلی کشور دانسته و گفت :«می‌دانید چه دسیسه‌های خطرناکی از بیرون و داخل کشور توسط حلقات معلوم علیه رهبران و شهدای قهرمان کشور در جریان است؛ ما وضعیت را خوب درک و تحلیل و مطالعه کرده این ائتلاف را پس از جلسات و بحث‌های متعدد ایجاد کردیم.»

ائتلاف نجات از هم نمی‌پاشد

جنرال دوستم تحلیل‌گران مسایل سیاسی را مورد نقد قرار داده و گفت که منفی‌بافی نکنند، ائتلاف نجات پابرجا خواهد ماند.

وی افزود :«بعضی از تحلیل‌گران سیاسی و شخصیت‌های کشور فهمیده و یا نا فهمیده درباره تداوم و تشکیل ائتلاف منفی‌بافی می‌کنند که این‌گونه ائتلاف‌ها در گذشته نیز تشکیل شده و دیری نگذشته که از هم پاشیده‌اند. جواب این است؛ کسانی که بنیان‌گذار و اساس‌گذار این ائتلاف‌اند، شرایط و سیاست‌های جاری کشور را کاملاً درک کرده‌اند.»

از دید جنرال دوستم؛ استاد عطا محمد نور یکی از شاگردان ارشد قهرمان ملی کشور و رئیس اجرائیه جمعیت اسلامی، استاد محمد محقق از شاگردان بی‌بدیل استاد مزاری شهید، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و معاون ریاست اجرائیه، صلاح‌الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی و وزیر امور خارجه و خودم معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان که هر کدام بوسیله رای میلیونی طرفداران خود در این موقف‌ها آمده‌ایم و زحمت کشیده‌ایم، و در ضمن این ائتلاف با اشتراک و مشوره حوزه‌های زون شرق و غرب، شمال و جنوب و شخصیت‌های مطرح ملی کشور و احزاب سیاسی، صاحب‌نظران و تحلیل‌گران سیاسی بوجوده آمده است.

جنرال دوستم در بخشی از پیام خود خطاب به مخالفین سیاسی و کسانی که در پی توطئه در مودر ائتلاف نجات استند گفت که خاک خشک به دیوار نمی‌چسپد.

چرایی ایجاد ائتلاف نجات

در مورد این‌که چرا رهبران ائتلاف نجات که همه‌شان سمت دولتی نیز دارند؛ چرا ائتلاف ایجاد شد؟

جنرال دوستم در این‌باره می‌گوید :«دوستان خارجی و داخلی از من می‌پرسند چه ضرورت بود که این ائتلاف را ساختید؟ من می‌گویم باید چه می‌کردیم، آیا به حاشیه می‌رفتیم؟ از ملت و مردم خود دور می‌شدیم و یا در کنارشان می‌ماندیم؟ اگر شما هم به جای ما می‌بودید، بدون شک در کنار ملت و مردم خود می‌ایستادید.»

جنرال دوستم در مورد این‌که ائتلاف نجات در پی سقوط نظام است؛ گفت :«من از گذشته‌ها خیلی چیزها آموخته‌ام، کسانی را که علیه ائتلاف تبلیغات سوء و نادرست می‌کنند در هر سطحی که باشند خوب و دقیق تعقیب دارم. آنها دروغ‌پراگنی و تعبیر ناسالم می‌کنند که گویا ما کودتاچی و طرفدار سقوط نظم و نظام هستیم. برعکس، ما خواهان عدالت اجتماعی و مشارکت سیاسی هستیم.»

وی تاکید کرد که بعد از حضورش در افغانستان، ائتلاف نجات، موجودیت خود را در کابل اعلام خواهد کرد؛ هرچند قرار بود که این اعلام موجودیت در شهر مزارشریف صورت گیرد؛ اما به دلیل ممانعت دولت از حضور جنرال دوستم در افغانستان، این کار صورت نگرفت.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *