جنرال آمریکایی: ترکیه در منطقه دنبال منافع خودش است

03682E13-80E4-4381-AA93-A221EEDA34C9_cx0_cy10_cw0_w900_r1_s_r1یک جنرال بازنشسته ارتش آمریکا تاکید کرد: ترکیه در درگیری‌های سوریه به دنبال منافع خود است و با ناتو و سایر نیروها در منطقه همکاری نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «پل والیلی» جنرال بازنشسته ارتش آمریکا در مصاحبه با شبکه راشاتودی تصریح کرد: ترکیه منافع خود را در جنگ سوریه دنبال می کند و در حال همکاری با ناتو و سایر نیروها در منطقه نیست.

وی در ادامه افزود: سرنگونی هواپیمای جنگنده سوخو ۲۴ روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه، تازه ترین اقدام تحریک آمیز آنکارا به شمار می رود، بنابراین ناتو باید ترکیه را از این ائتلاف اخراج کند.

این جنرال آمریکایی گفت: سرنگون کردن هواپیمای جنگنده روسی، ارتباطی با حفاظت از مرزهای ملی ترکیه نداشته است. این اقدام با این هدف انجام شده است تا به روسیه نشان دهد، ترکیه قدرت مسلط و برتر در منطقه است. رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان نیز در این منازعه نقش داشته است. این نخستین حادثه از این نمونه نبوده است: چند سال پیش نیز ترکیه یک فروند جنگنده سوری را سرنگون کرده بود.

والیلی اظهار داشت: سرنگون کردم سوخو ۲۴ بی شک یک اقدام تحریک آمیز آشکار است. تا زمانی که ترکیه قصد داشته باشد منطقه را کنترل کند و خود را به عنوان یک رهبر منطقه ای مطرح نماید، به اقدامات تحریک آمیز خود در منطقه ادامه خواهد داد. ناتو باید این حادثه را یک پرچم قرمز ارزیابی و تلقی کند. ترکیه به صورت یکجانبه تصمیم به سرنگونی هواپیمای روسی گرفته و نشان داده است که تمایلی برای جلب موافقت ناتو برای اقدامات خود ندارد. این سیاستی است که آنکارا برای مدت زمانی طولانی در پیش گرفته است.

این جنرال آمریکایی گفت: اعضای ناتو باید ترکیه را از این ائتلاف اخراج کنند چرا که آنکارا در حال همکاری برای مقابله با داعش نیست، آنها خواستار سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه و روی کار آمدن دولت دیگری هستند.

Author

About Author