جمعیت‌اسلامی خواهان برکناری تمام مقام‌های امنیتی شد

سران حزب جمعیت اسلامی در واکنش به رویدادهای اخیر کابل به ویژه حمله بر مراسم نماز جنازه سالم ایزدیار، خواهان برکناری تمام مقام‌های امنیتی به ویژه مشاور امنیت ملی شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جمعیت اسلامی بعد از دو روز از حمله بر مراسم نماز جنازه پسر معاون مجلس سنا که اکثر اعضای برجسته این حزب حضور داشتند، موقف خود را امروز (۱۵جوزا) به صورت رسمی اعلام کرد.

صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه و رئیس حزب جمعیت اسلامی در نشست خبری اظهار داشت که حمله بر مراسم جنازه سالم ایزدیار به صورت واضح، سران این حزب را هدف قرار داده بود.

وی با بیان این‌که «ناکامی سران نهادهای امنیتی ثابت شده است»؛ خواهان برکناری مقام‌های امنیتی به ویژه مشاور امنیت ملی شد و اظهار داشت که تمام عاملین حمله روز شنبه باید محاکمه شوند.

ربانی همچنین خواستار محاکمه آن‌عده از مقام‌های عالی‌رتبه‌ای شد که در جلوگیری از رویداد سرای شمالی کابل سهل‌انگاری و غفلت وظیفوی کرده بودند.

به گفته وی، حلقه‌ها و کسانی در نهادهای امنیتی حضور دارند که ممکن است با تروریست‌ها هم‌دست باشند.

از سوی هم، رئیس جمعیت اسلامی از رهبری حکومت وحدت ملی خواست تا موافقت نامه حکومت وحدت ملی به صورت کامل تطبیق شود.

وی تاکید کرد که در صورت عدم توجه به خواست های حزب جمعیت اسلامی، این حزب در تعامل با دیگر جریان های سیاسی اقدامات بعدی را روی دست خواهد گرفت.

در عین حال، ربانی خواهان تعیین موقف داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی شده و اظهار داشت که عطامحمد نور، والی بلخ به صورت کامل از موقف جمعیت اسلامی حمایت کرده و می‌کند و انتظار می‌رود که داکتر عبدالله نیز به زودی موقف مشخص خود را اعلام کند.

سرپرست وزارت امور خارجه به صورت واضح اظهار داشت که «بدون جمعیت ادامه کار حکومت وحدت ملی هیچ مفهوم و معنی ندارد.»

گفتنی است که شهر کابل به روز چهارشنبه هفته گذشته یک حمله انتحاری خونین با استفاده از موتر فاضلاب را تجربه کرد که بیش از ۵۰۰ کشته و زخمی برجا گذاشت و به دنبال آن، پایتخت‌نشینان برای دادخواهی خون قربانیان روز جمعه دست به مظاهره زدند که این مظاهره بعد از تیراندازی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده و هفت کشته و بیش از ده تن زخمی برجا گذاشت.

در بین کشته‌شده‌های این مظاهره، سالم ایزدیار، پسر محمد علم ایزدیار معاون مجلس سنا نیز حضور داشت و به همین منظور مراسم خاک‌سپاری وی روز شنبه در منطقه بادام باغ کابل در سرای شمالی برگزار شد که این مراسم شاهد سه حمله انتحاری بود.

در این حمله‌های انتحاری که سران جمعیت اسلامی را هدف قرار داده بود، شش کشته و ۸۷ زخمی برجا گذاشت و واکنش‌های عمده جمعیت اسلامی را به دنبال داشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *