جلوگیری از مرگ و میر مادران با نرم افزار ساخته‌ی یک دانشجوی افغان

تمیم عیسی زاده ۲۱ ساله دانشجوی رشته کمپیوتر ساینس در مزار شریف نرم افزاری را ساخته است که می تواند در کاهش میزان مرگ و میر مادران مؤثر تمام شود و تاکنون نظیر آن در جهان ساخته نشده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این دانشجوی افغان می گوید، نرم افزاری که وی طراحی کرده است در موبایل های هوشمند نصب می شود و برای مادران در مورد باخبرسازی زمان واکسین، فاصله بین ولادت ها، مواد خوراکی در زمان بارداری و صحت معلومات بدهد.

همچنان از طریق این نرم افزار که بگونه آنلاین کار می کند، مشوره های صحی از سوی داکتران ورزیده به مادران ارایه می شود و این نرم افزار مطابق نیازمندی استفاده کنندگان از سیستم تصویری و صوتی برخوردار است.

وی می گوید، اگر حکومت افغانستان او را در قسمت عملی ساختن این طرح همکاری کند می تواند به زودترین فرصت این نرم افزار را به دسترس مردم قرار دهد.

گفته می شود در سطح جهان این اولین کاری است که تمیم «عیسی زاده» انجام داده است و در صورت عملی سازی آن در تمام جهان کاربرد خواهد داشت.

این طرح آقای عیسی زاده در میان ۲۰ طرحی که از سوی دانشجویان رشته کمپیوتر ساینس در سطح کشور به رقابت گذاشته شده بود بعنوان بهترین طرح شناخته شد و از سوی وزارت صحت کشور نیز تایید گردیده است.

پیش از این نیز تمیم عیسی زاده در رقابتی بین المللی تکنالوژی معلوماتی که در ماه مارچ سال ۲۰۱۶ میلادی به همکاری وزارت خارجه و شبکه مخترعین امریکا براه انداخته شده بود از میان  اشتراک کننده گان ۱۶۵ کشور جهان و ۱۲۰۰ طرح ارایه شده طرح وی نیز به مرحله نهایی این رقابت راه یافته بود.

این نرم افزاری ساخته وی که جایزه نخست را در سطح جهان کسب کرده، والدین را در قسمت هماهنگی با اداره مکاتب همکاری می کند.

تمیم عیسی زاده باشنده ولایت بغلان است و اکنون دانشجوی سال چهارم رشته کمپیوتر ساینس دانشگاه بلخ می‌باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *