جلوگیری از استخراج غیرقانونی ۱۲۰۰ معدن

MADANوزارت معادن و پطرولیم از جلوگیری استخراج غیرقانونی ۱۲۰۰ معدن در سراسر کشور به همکاری نیروهای امنیتی خبر داده و می گوید که استخراج معادن کشور در یک برنامه شفاف به داوطلبی گذاشته می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محی الدین نوری، سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم در نشست خبری امروز (۱۲اسد) اظهار داشت که برنامه استخراج معادن کشور، یک برنامه شفاف و سودآور است.

نوری ضمن اینکه به عدم توانایی حضور انجنیران این وزارت در مناطق ناامن و تحت کنترول مخالفان دولت اشاره کرد، اظهار داشت که برای جلوگیری از استخراج های غیر قانونی معادن در کشور یک طرح امنیتی مشترک روی کار است که به زودی نهایی خواهد شد.

به گفته وی، با همکاری نهادهای امنیتی، از استخراج غیر قانونی حدود ۱۲۰۰ معدن در سراسر کشور جلوگیری شده است.

در عین حال، نوری اظهار داشت که از ابتدای سال روان خورشیدی تا هنوز، ۸۶ معدن متوسط و کوچک به قرارداد داده شده و ۸ معدن دیگر نیز به داوطلبی گذاشته شده است.

بر اساس معلومات منبع، عقد این قراردادها بر اساس شفافیت، کنترول، سود آوری و قابلیت تطبیق صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت معادن تصریح کرد که این قراردادها شامل معادن کوچک و متوسط سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، نمک، گج، سمنت و گاز در ۳۴ ولایت کشور است که استخراج آنها به شرکتهای خصوصی واگذار شده است.

نوری افزود که با عقد قرارداد این ۸۶ معدن، برای ۲هزار تن زمینه شغل مستقیم و برای هزاران تن دیگر شغل غیر مستقیم فراهم می شود.

وی تاکید کرد که در هماهنگی با نهادهای امنیتی کشور،‌ معادن مناطقی به قرارداد داده شده است که تامین امنیت آن از سوی نیروهای امنیتی کشور صورت می گیرد.

این در حالی است که برخی نهادهای پژوهشی گزارش هایی را از غارت معادن افغانستان توسط طالبان مسلح، افراد زورمند و برخی مقام های دولتی به نشر رسانده و گفته که آنان، سالانه میلیون ها دالر از استخراج معادن به دست می آورند.

از سویی هم، سخنگوی وزارت معادن تصریح کرد که استخراج ۸ معدن گج و سنگ مرمر دیگر هم در ولسوالی های شیرین تگاب فاریاب، دامان قندهار، ناهور غزنی، چمتال و خلم در بلخ، یکاولنگ بامیان و سید آباد میدان وردک به داوطلبی گذاشته شده است.

به گفته وی، تا حال بیش از ۴۵۰ معدن در کل کشور به قرارداد داده شده است.

Author

About Author