جلال الدین حقانی “رهبر شبکه حقانی” هم مرده است!

جلال الدین حقانیدو روز پس از تایید خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان، خبر مرگ جلال الدین حقانی رهبرشبکه حقانی در رسانه منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، یک منبع موثق به بی‌بی‌سی گفته است که جلال‌الدین حقانی، بنیانگذار و رهبر شبکه حقانی حدود یک سال پیش به دلیل بیماری درگذشته و در یکی از ولایت‌های افغانستان به خاک سپرده شده است.

شبکه حقانی یکی از سه گروه مسلح شورشی در افغانستان است که علیه دولت و نیروهای خارجی حاضر در افغانستان می‌جنگند.

پیشتر روزنامه پاکستانی دان نیز به نقل از “منابع موثق” نزدیک به گروه طالبان از مرگ آقای حقانی خبر داده و نوشته بود که او در ولایت خوست در شرق افغانستان به خاک سپرده شده است.

آقای حقانی رابطه نزدیکی با رهبران ارشد طالبان داشت و در دوران حاکمیت این گروه بر افغانستان به عنوان وزیر قبایل و سرحدات کار کرده بود.

گروه حقانی در سال‌های اخیر، بزرگترین عملیات را در افغانستان علیه ناتو و امریکا رهبری کرده است.

حمله به هتل اینترکنتیننتال کابل، حمله به سفارت امریکا در کابل در سال ۲۰۱۱ و همچنین حمله همزمان به چند هدف مهم در شهر کابل در سال ۲۰۱۲ از اقداماتی است که گروه حقانی مسئولیت آنها را به عهده گرفته و مقام های ناتو و افغان نیز گفته اند که این حملات کار گروه حقانی بوده است.

امریکا در سال ۲۰۱۲ شبکه حقانی را غیر قانونی و یک گروه تروریستی اعلام کرد.

گروه طالبان و شبکه حقانی تا حال به خبر مرگ آقای حقانی به صورت رسمی واکنش نشان نداده‌اند.

جلال الدین حقانی حدود شصت سال پیش در ولایت پکتیا در جنوب افغانستان به دنیا آمد. او در زمان حکومت داود خان، نخستین رئیس جمهوری افغانستان (اوایل دهه ۵۰ خورشیدی) به پاکستان رفت و در آنجا به حزب اسلامی به رهبری مولوی یونس خالص که علیه نیروهای شوروی سابق و دولت مورد حمایت آنها می‌جنگید، پیوست.

پیش از این بارها اخباری مبنی به درگذشت و یا کشته شدن جلال‌الدین حقانی منتشر شده بود. گفته می‌شود که از چند سال پیش به این طرف رهبری شبکه حقانی، عملا در دست سراج الدین حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی است.

دولت امریکا برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا از بین بردن سراج الدین حقانی شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

سراج الدین حقانی در تازه‌ترین تغییرات در سطح رهبری گروه طالبان، به عنوان معاون ملا اختر محمد منصور، رهبر جدید این گروه منصوب شده است.

Author

About Author