جف استینبرگ : محور روسیه – ایران – چین برای امنیت افغانستان تشکیل شود

یکی از کارشناسان سیاسی در واشنگتن می‌گوید، نقش امریکا در افغانستان در آینده‌ای نزدیک «به شدت کاهش می‌یابد» و دیگر کشورها فرصت ایفای نقش سیاسی بیشتر در این کشور جنگ زده و در کل منطقه خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه – جف استینبرگ سردبیر ارشد بررسی اطلاعات اجرایی در گفتگو با شبکه پرس تی وی گفت: هر اتفاقی که در آینده برای افغانستان بیافتد، امریکا در آینده نقش به شدت کمتری در تحولات این کشور خواهد داشت.

استینبرگ گفت : همسایگان بزرگ افغانستان نظیر کشورهای چین، هند، روسیه، پاکستان و ایران، پس از خروج امریکا از منطقه، نیازمند آن هستند که گردهم جمع شوند و نوعی ساختار امنیتی قابل اعتماد برای کل منطقه راه اندازی کنند.

تاخیر و تعویق در امضای توافق امنیتی میان امریکا و افغانستان بحث ها درباره نقش امریکا در آینده افغانستان را بار دیگر مطرح کرده است.

 توافق امنیتی میان افغانستان و امریکا، به نیروهای این کشور مصونیت اعطا می کند و به آنها اجازه می دهد تا پس از سال ۲۰۱۴ و عقب نشینی نیروهای خارجی، در این کشور جنگ زده باقی بمانند .

واشنگتن که پیش تر وعده داده بود همه نیروهای رزمی خود را تا سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج خواهد کرد، در تلاش برای امضای توافق نامه امنیتی با کابل برای حضور بلند مدت در این کشور آسیایی می‌باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *