جعفری خواستار خروج نظامیان ترکیه از عراق شد

Ibrahim-al-Jafariوزیر خارجه‌ی عراق ابراهیم جعفری در بیست و هفتمین اجلاس سران کشورهای عرب که در نواکشوت پایتخت موریتانی برگزار شد به صحبت درباره ی تعدادی از قضایای جهان عرب پرداخت که از آن جمله می‌توان به قضیه ی فلسطین و دو بحران سوریه و یمن و وضعیت امنیت عراق که مهمترین مساله‌ی آن حضور نیروهای ترکیه داخل خاک عراق است اشاره کرد.

جعفری با اشاره به اینکه حضور نیروهای ترکیه در عراق خدشه دار کردن حق حاکمیت این کشور است خواستار فشار بر ترکیه برای خروج نیروهایش از عراق شد. وی با تاکید بر اینکه عراق به حضور نیروی زمینی هیچ کشوری احتیاج  ندارد اظهار داشت که علی رغم درخواست های مکرر عراق برای ترک خاک این کشور هنوز نیروهای ترکیه شمال عراق را ترک نکرده اند و این امر حق حاکمیت عراق را خدشه دار می کند.

از طرفی دیگر جعفری با اشاره به وجوب بازگشایی پرونده‌ی فلسطین و گرفتن حق این ملت   که بواسطه‌ی وضع پیچیده‌ی کنونی کشورهای عربی اهمیت خود را از دست داده بر حفظ موضع کشورش در قبال فلسطین و همچنین وجوب حمایت از این کشور که حقوق قانونی اش به صورت کامل توسط رژیم صهیونیستی زیر پا گذاشته شده تاکید کرد.

همچنین به این اشاره کرد که موضع ثابت و واضح کشورش در قبال بحران سوریه حمایت از حل و فصل مسالمت آمیز بحران و توقف خشونت و خونریزی با تاکید بر حمایت از راه حل مسالمت آمیز و توقف درگیری بین طرفین و عدم دخالت بیگانگان برای حفظ شدن وحدت و امنیت سوریه است.

و در همین چهار چوب وی به بحران یمن پرداخت و از راه حل سیاسی مسالمت آمیز و تشکیل حکومت ملی ای که تمام گروه‌های ملت یمن را در بر بگیرد اعلام حمایت کرد و از کویت برای میزبانی مذاکراتی که با هدف پایان بحران یمن و حل درگیری ها بین همه ی جبهات تشکر کرد.

وی در این بین به پیشروی نیروهای امنیتی و مسلح عراق به کمک نیروهای بسیج مردمی و عشایری این کشور و باز پس گیری تعدادی از شهرها و بازگشت تعداد زیادی از مردم تکریت و شهرهای دیگر به خانههایشان اشاره کرد و اظهار کرد که حکومت عراق اقدام به هماهنگی با عشایر دو استان صلاح الدین و الانبار و همچنین پخش سلاح در بین آن‌ها برای مبارزه با گروه داعش درکنار نیروهای مسلح کرده و عراق نیاز به حمایت‌های بین المللی و عربی دارد.

وی اظهاراتش را بابیان این امر به پایان برد که تمام کشورهای عربی باید اختلافات خود را کنار بگذارند و پرونده‌های قدیمی را بازگشایی نکنند و برای مبارزه با نقشه ای که بر تمدن و دارایی‌های در اختیار ما سایه افکنده وبرعلیه منطقه‌ی ماست در کنار هم بایستند وی همچنین گفت: اکنون وقت بازگشایی پرونده‌ی مشکلات و اختلافات بین کشورهای عربی نیست، ما امروز به شدت به اتحاد و همبستگی ملت‌های عربی نیاز داریم.

Author

About Author