جزئیات منتشر نشده از عملیات ویژه “صافر” ارتش یمن علیه نیروهای متجاوز

1205216_879پایگاه خبری “العهد الیمنیه” به نقل از منابع خاص خود، گزارش مفصلی از عملیات موفق و غرور آفرین “صافر” در ولایت مارب در شرق کشور یمن منتشر کرد.

در این گزارش آمده است، حدود ۲ ماه قبل از عملیات نیروهای متجاوز در صدد تدارک حمله بزرگ وگسترده با هدف نهائی اشغال پایتخت یمن “صنعا” بودند، و در این راستا شروع به جمع آوری نیروهای تکفیری یمنی و غیر یمنی و آموزش آنان در پایگاه های نظامی عربستانی در نزدیکی مرز با یمن شده بودند، و همزمان با این آمادگی ها، حمله رسانه ای و عملیات روانی فشرده ای را تدارک دیده بودند.

دو هفته قبل از زمان مقرر برای عملیات، نیروهای متجاوز از نقطه مرزی “الودیعه” در شهرستان “العبر” در ولایت “حضرموت” وارد خاک یمن شده و به سمت قرارگاه تیپ ۱۰۷ “صافر” در ولایت مارب در شرق پایتخت صنعا به حرکت درآمدند.

این نیروهای متشکل از ۴۸۰۰ تبعه یمنی از نیروهای تندرو سلفی، ۲۰۰۰ نفر از ملیت های مختلف (پاکستانی، افغانی و غیره) و ۸۰۰ نیروی ویژه (الخلیفه) امارات به همراه تعداد زیادی از نیروهای عربستانی و تعداد کمی از نیروهای بحرینی بودند.

این نیروها در قرارگاه ۱۰۷ مستقر شدند و به همراه آنان تعداد ۹۰۰ تانک پیشرفته آمریکایی و دیگر قطعات زرهی و ۲۰ هواپیمای آپاچی آمریکایی بوده است.

اما در مقابل نیروهای ارتش یمن و کمیته های مردمی که تسلط اطلاعاتی قوی نسبت به تحرکات دشمن داشتند، آماده رویایی با نیروهای متجاوز بودند.

نیروهای اطلاعاتی ارتش یمن اطلاعات دقیق درباره محل استقرار نیروها و همچنین انبار اسلحه متجاوزین به ارتش یمن از داخل قرارگاه مخابره کردند و این قدم اول در برتری نیروهای ارتش یمن در این عملیات موفق بوده است.

چند روز بعد عربستان اعلان کرده بود که ظرف ۷۲ ساعت آینده صنعا را به تصرف خود در خواهد آورد، اما ارتش یمن طی عملیات دقیق و موفق این عملیات را ناکام گذاشت.

در روز جمعه ۱۳ سنبله ۹۴، دستور شلیک دو فروند موشک بالستیک روسی “توچکا” به سمت محل تجمع نیروهای متجاوز عملیاتی شده است. این دو موشک از منطقه بیابانی در بیرون از شهر “بیحان” از توابع ولایت “شبوه” در جنوب ولایت “مارب” توسط نیروهای قرارگاه ۱۹ شبوه به سمت مشخصات جغرافیایی که از قبل در اختیار ارتش یمن قرار گرفته بود، شلیک شدند، که با عنایت خداوند با دقت تمام به اهداف خود اصابت کرده است.

در اثر این حمله ۱۵۰ نفر در حمله موشک اول کشته و ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شدند، اما حمله موشک دوم که به انبار اسلحه اصابت کرد، تعداد کشته و زخمی ها را بالا برد، علاوه بر آن تعداد ۳ هواپیما آپاچی و ۳ جایگاه آماده شلیک موشک و دهها تانک منهدم شدند.

در بین آمار منتشر شده تعداد کشته های اماراتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که حدود ۷۵ کشته و ۸۴ زخمی از جمله “زیاد بن محمد آل زاید” نوه رئیس سابق امارات، فرزند ولیعهد اماره الفجیره و همچنین فرمانده یک قرارگاه اماراتی بودند.

همچنین تعدادی از نیروهای اماراتی که از محل حادثه به اطراف گریختند، ناپدید شدند که ۶ نفر از آنان به دست نیروهای القاعده در آن اطراف اسیر شدند.

عملیات “صافر” آن قدر برای کشور امارات سنگین بود که ۳ روز سوگواری در کشور اعلان کردند و “باراک اوباما” رئیس جمهور آمریکا برای اظهار همدردی با اماراتی ها، پیام تسلیت فرستاد.

اما عربستان، تعداد کشته های خود را فقط ۱۰ نفر اعلام کرده است و هیچ آماری از کشته شدگان نیروهای تکفیری یمنی و دیگر نیروها پاکستانی یا افغانی منتشر نکرده است. اما توجه به اینکه تعداد اصلی نیروهای تکفیری یمنی و غیر یمنی از تعداد نیروهای خلیجی خیلی بیشتر بود، می توان حدس زد که آمار رسمی عربستان و بحرین و امارات با آمار واقعی فاصله چند برابری دارد.

خبرهای موثقی از افرادی که در عملیات نجات زخمی ها شرکت کردند حکایت میکند که به نیروهای زخمی از ملیت های دیگر هیچ رسیدگی نمی شد و نیروهای عربستانی مجروحین یمنی را که برای انتقال به مراکز درمانی سوار هلیکوپتر های امدادی شده بودند از هواپیما پیاده کرده و اولویت را به نیروهای خلیجی دادند.

سانسور شدید خبری رسانه های حامی تجاوز نه تنها شامل آمار جزئیات عملیات صافر بوده است بلکه شامل سانسور اخبار مرتبط به اختلاف پیش آمده بین عربستان و امارات در اثر این حادثه هم شده است، اما منابع خبری تاکید کردند که اثرات این اختلاف در روزهای آینده بروز خواهد کرد.

Author

About Author