جزئیات سومین انفجار تروریستی در آنکارا

804708_1044655422262244_134663293_nسومین انفجار خونین عصر دیروز طی ۶۰ ماه گذشته در آنکارا پایتخت ترکیه به طور مشخص شهروندان عادی این کشور را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، انفجار عصر دیروز یکشنبه (۲۳ حوت) در بلوار آتاترک در محله ” کیزیلای” آنکارا سومین انفجار تروریستی مهیب در این شهر در شش ماه گذشته به شمار می رود که طی آنها دستکم ۱۶۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

پس از انفجار انتحاری ماه اکتبر سال گذشته میلادی که با ۱۰۰ کشته شدید ترین انفجار تروریستی تاریخ مدرن ترکیه لقب گرفته است و گروه داعش مسئول آن شناخته شد، انفجار دیگری در ۱۷ فبروری گذشته (۳ هفته پیش) در مرکز سیاسی ترکیه سبب مرگ دستکم ۲۸ تن و زخمی شدن ۶۰ تن گردید.

نکته قابل توجه این است که انفجار سه هفته پیش موتر حامل نظامیان را هدف قرار داده بود و انفجار شش ماه پیش در یک گردهمایی جوانان کرد صورت گرفته بود، اما انفجار عصر روز ۱۳ مارچ در یکی از شلوغ ترین محله های شهر آنکارا به طور مشخص شهروندان عادی این کشور را هدف گرفته است.

این انفجار در منطقه ای صورت گرفت که ایستگاه های اتوبوس در آنجا قرار دارند و شهروندان زیادی در آنجا تجمع می کنند. همچنین این محل نزدیک به دفتر نخست وزیری و چند وزارت خانه دولتی است.

به گفته ناظران در صورتی که این انفجار به جز روز تعطیل آخر هفته (یکشنبه) در یک روز عادی وسط هفته صورت می گرفت تعداد تلفات آن ممکن بود بسیار بیشتر باشد.

آمارهای اولیه حاکی است در انفجار تروریستی در محله کیزیلا دستکم ۳۴ نفر کشته و ۱۲۵ نفر زخمی شده اند که حال برخی از زخمی ها بسیار مخیم است.

با وجودی که دولت ترکیه به طور شفاف مسئول انفجارهای تروریستی ماه های گذشته ترکیه را معلوم نکرده است اما به طور مشخص انفجار شش ماه پیش در جمع جوانان کرد به گروه داعش نسبت داده شد و حمله تروریستی ۳ هفته پیش به یک اتوبوس حامل نظامیان نیز به یک جوان کرد سوری که از نظر دولت ترکیه وابسته به گروه های مسلح کرد سوری و پ.ک.ک است ، نسبت داده شد.

در ماه های گذشته حملات تروریستی دیگری نیز در قلب اقتصادی و توریستی ترکیه یعنی در شهر استانبول به وقوع پیوسته است و بیم گسترش ناامنی در این کشور را به شدت افزایش داده است.

علاوه بر حملات تروریستی مرگبار و بزرگ که انجام آنها به داعش و پ.ک.ک منسوب شده است، عملیات های کوچک و تیراندازی هایی نیز در آنکارا و استانبول در ماه های گذشته صورت گرفته است که مسئول انجام آنها گروه های چریکی چپ شناخته شده اند.

هنوز آمار دقیقی از میزان تاثیر منفی حملات تروریستی ۶ ماه گذشته در ترکیه منتشر نشده است، اما بر اساس برخی گزارش ها آژانس های مسافرتی در ترکیه و دیگر نقاط جهان می گویند میزان ورود گردشگر خارجی به ترکیه در ماه های گذشته و تحت تاثیر حملات تروریستی به طور محسوسی کاهش داشته است.

ترکیه یکی از ۱۰ کشور نخست توریست پذیر جهان است که دهها میلیارد دالر از صنعت گردشگری در آمد کسب می کند. این کشور در سال ۲۰۱۴ از بیش از ۴۱ توریست میزبانی کرده است.

Author

About Author