جزئیات سفر”خالدمشعل”به عربستان و خواست دو طرف فاش شد

مشعل 1  خالد مشعل در ریاض چه می‌خواهد؟خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، آخر هفته گذشته به ریاض سفر کرد و برای اولین بار طی چند سال گذشته با شاه این کشور و دیگر مقامات بلندپایه دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این دیدار در نوع خود تحلیل‌های متعددی از آغاز روابط جدید عربستان و حماس به دنبال داشت اما «جمال بن» فعال سیاسی عربستان در فضای مجازی جزئیاتی از دیدار خالد مشعل با سلمان بن عبدالعزیز و بن سلمان فاش کرد.

جمال بن، شنبه صبح در چند توئیت، ادعا کرد: خالد مشعل در این دیدار درخواست دریافت ماهانه ۲۰ میلیون دالر را مطرح کرده و گفته که آن را برای هزینه دولتش در غزه می‌خواهد.

رئیس‌دفتر ملک سلمان نیز پاسخ داده که این درخواست در دست بررسی است.

در این جلسه، طبق ادعای جمال بن- محمد بن سلمان، جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع کنونی عربستان که فرماندهی جنگ علیه یمن را بر عهده دارد، از مشعل ۷۰۰ نیروی رزمنده فلسطینی درخواست کرده که با تاکتیک‌های حزب‌الله لبنان آموزش دیده باشند زیرا به اذعان او، اینها فقط قدرت رویارویی با حوثی‌ها (رزمندگان جنبش انصارالله)‌ را دارند.

طبق این گزارش، مشعل به بن سلمان گفته است که خارج کردن ۷۰۰ نیرو از غزه و انتقال آن به عربستان، نوعی خلأ در غزه ایجاد می‌کند که ممکن است گروه‌های دیگر وابسته به ایران آن را پُر کنند و در مقابل پیشنهاد کرده است که به جای انتقال نیرو از فلسطین به عربستان، نیروهای ارتش سعودی تحت آموزش تاکتیک‌های حزب‌الله قرار بگیرند.

به ادعای این فعال عربستانی، مشعل گفته است که او فناوری نصب کمین کوهستانی که آن را زیر نظر حزب‌الله آموزش دیده‌اند در اختیار دارد و آماده است که آن را در کوه‌های جنوبی عربستان (در مرز یمن) نصب کند تا حوثی‌ها را گرفتار کند.

جمال بن با اشاره به پدیده فرار مکرر نظامیان عربستان پس از درگیری با رزمندگان انصارالله یمن، افزود: در مقابل، بن سلمان نیز همه این پیشنهادها را رد کرده و با بیان اینکه «من نیرویی می‌خواهم که فرار نکند»، گفته که «من رزمنده فلسطینی‌ آماده می‌خواهم که حامل همه تاکتیک‌های حزب‌الله باشد و آن را به مرز یمن بفرستم و شاید پس از آن به عدن (در جنوب یمن)».

طبق این ادعا، خالد مشعل در پایان جلسه، وعده داده که ظرف دو هفته به این درخواست پاسخ خواهد داد و در پایان وقتی موضوع فرار نظامیان عربستان از درگیری‌ها با نیروهای یمنی بررسی شده، بن سلمان گفته است «من نیرویی می‌خواهم که فرار نکند».

در همین خصوص، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» که از لندن بروزرسانی می‌شود، در سرمقاله روز شنبه (دیروز) به موضوع نزدیک شدن حماس به عربستان پرداخت.

رأی الیوم در تحلیلی موشکافانه از تغییر رویه حماس و عربستان در مقابل هم سخن گفت و در بخشی از آن نوشت:‌ چارچوب اصلی برای این نزدیکی میان حماس و عربستان، تمایل ریاض برای ایجاد یک «محور سنی» فرقه‌ای در مقابل نفوذ ایران در منطقه عربی است؛ نفوذی که پس از توافق هسته‌ای ایران با غرب ممکن است افزایش یابد.

این محور مورد نظر عربستان به یک پوشش فلسطینی نیاز دارد و اینجا گزینه‌ای بهتر از حماس وجود ندارد.

Author

About Author