جزئیات دیدار اشرف غنی با روحانی و مودی در تهران

غنی روحانی و مودیمحمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان ضمن نشست های مشترک دیدار های جداگانه. نیز با ” دکترحسن روحانی” رئیس جمهوری اسلامی ایران و “نریندرا مودی” نخست وزیرهند در تهران داشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهورغنی بعد از ظهر امروز (۳ جوزا) در دیدار با همتای ایرانی خود روی روابط دو کشور تاکید کرد.

13241191_998347846908124_8864000749379982228_n

با این حال “دکترحسن روحانی” رئیس جمهور ایران ضمن عرض خوش آمدید به رئیس جمهور غنی، بر تقویت همکاری ها میان دو کشور تأکید ورزیده گفت که امنیت و ثبات ایران متکی به امنیت و ثبات افغانستان می باشد.

روحانی گفت، آنهایکه خون مردم بیگناه را به زمین میریزند نمیتوانند ادعای نزدیکی به خدا کنند و اعمال شانرا از این طریق توجیه نمایند.

رئیس جمهور ایران گفت که یک توافق نامه جامع مبنای تحرک و ازدیاد همکاری ها میان افغانستان و ایران می باشد و در حکومت قبلی این قراردادها امضا گردیده بود و حالا روی عملی شدن آن باید کار صورت گیرد.

آقای روحانی در ادامه صحبت هایش گفت: در قسمت آب های حوزه هریرود مشکلات وجود دارد که مایه نگرانی ما گردیده است.

وی افزود که ۱.۵ میلیون مهاجر افغان بدون اسناد به ایران زندگی دارند که جهت حل این مشکل راه حل های جستجو گردد. وی گفت که این را نیز درک میکنیم که افغانستان در سال گذشته از لحاظ امنیتی به مشکلات مواجه بوده است و امیدواریم امسال این مشکل برطرف گردد.

همچنین رئیس جمهورغنی گفت که یک کمیته کاری به خاطر نهایی سازی بسته حل مشکلات تعیین گردیده است و آمادگی های مقدماتی صورت گرفته و اسناد گذشتۀ تاریخی حوزۀ هریرود را مطالعه نمودیم.

وی افزود که پس از مشوره با پارلمان هیئتی موظف می شود تا در زمینه همراه با جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره شود.

رئیس جمهور غنی گفت شورای عالی مهاجرت، وزارت امور مهاجرین را توظیف نموده است تا ارقام دقیق مهاجرین افغان را در ایران سروی نماید و در روشنایی آن تصمیم اتخاذ شود.

آقای غنی گفت که ما خواهان قانونمند شدن حضور مهاجرین افغان در ایران هستیم تا حقوق شان تأمین گردد.

رئیس جمهور افزود که یکی از اصول انکشاف و تقویت روابط ما سرحدات و امنیت کشور است و توقع ما داشتن سیاست مشترک در زمینه عناصر تهدید آمیز می باشد.

اشرف غنی تاکید کرد که مردم ما همواره خواهان وضاحت در مورد تعریف دوست و دشمن می باشند و افغانستان مانند ایران حدود و خطوط سرخ دارد و اساس سیاست خارجی افغانستان همکاری های منطقوی می باشد.

دیدار با نریندرا مودی نخست وزیر هند

13248427_998361440240098_925676813026386901_o

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و نریندرا مودی نخست هند، در دیدار دو جانبه در خصوص تقویت روابط مخصوصاً همکاری های مشترک اقتصادی و مبارزه با تروریسم منطقوی و بین المللی بحث و تبادل نظر نمودند.

رئیس جمهور کشور از همکارهای کشور هند مخصوصاً در عرصه امنیتی و فراهم نمودن هلیکوپتر به قوای امنیتی و دفاعی افغانستان ابراز قدردانی نمود و خواهان ادامه همکاریها در بخش های مختلف با افغانستان شد.

همچنین نخست وزیر هند گفت که وی بخش امنیتی حکومتش را توظیف نموده است که راه های فراهم نمودن بیشتر هلیکوپترها را به قوای امنیتی و دفاعی افغانستان جستجو نماید.

رئیس جمهور غنی در اخیر گفت، پروژه های بزرگ زیربنایی که هند در زمینۀ اعمار آن همکاری نموده است، مانند بند سلما و تعمیر ولسی جرگه به بهربرداری سپرده شده است و تداوم این همکاریها باعث گسترش روابط میان دو کشور می گردد.

Author

About Author