جدایی روسیه از مسایل افغانستان، تنگ تر شدن راه رسیدن به صلح

dsfروسیه بعد از شکست در افغانستان و خروج از کشور، دیگر در مسایل داخلی افغانستان به صورت علنی وارد نشد تا اینکه ظهور داعش پای مسکو را بار دیگر به کشور کشاند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به صراحت اعلام کرد که مواضع داعش در افغانستان و سوریه را مورد هدف قرار خواهد داد و برای این کار نیاز به اجازه دیگر کشورها ندارد.

بعد از آنکه داعش مواضع خود در افغانستان را بیشتر کرده و از این طریق، مسکو و دیگر کشورهای آسیای مرکزی را تهدید کرد، حضور روسیه بیشتر از پیش جلوه گر شد.

به همین منظور و زمانی که امریکا دانست که روسیه تنها به اهداف خود فکر می کند و به دیگر کشورها توجه ندارد، از این کشور خواست تا برای مبارزه با تروریزم در افغانستان، همکار واشنگتن باشد.

آغاز این همکاری در حالی که مذاکرات چهارجانبه صلح نیز نشست های پی هم را تجربه می کرد، به نظر مفید می آمد و خوش بینیها برای تحقق یک صلح نسبی در کشور را بیشتر می ساخت، چون روسیه خود شماری از رهبران شورشیان طالب را تحت کنترول داشته و این شورشیان به خواست روسیه اهمیت می دهند.

اما حالا روسیه اعلام کرده است که دیگر در مسایل افغانستان با امریکا همکاری نکرده و به همکاری های گذشته اش با این کشور خاتمه می دهد.

عتیق الله امرخیل، آگاه امور نظامی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که جدایی روسیه از نقطه نظر سیاسی و تخنیکی تاثیر منفی بالای مسایل افغانستان به ویژه صلح کشور دارد.

به گفته وی، از دید سیاسی، شماری از رهبران شورشیان طالب با روسیه ارتباط دارند و مسکو بالای آنها تاثیرگذار هستند و می تواند آنها را به گفتگوهای صلح دعوت کند.

امرخیل اظهار داشت که از بعد تخنیکی نیز بیشتر وسایل نظامی نیروهای امنیتی از جمله هواپیماها، روسی هستند و روسیه در این بخش نیز تاثیر گذار است.

به باور وی، عدم همکاری روسیه با امریکا، گفتگوهای صلح را با مشکل مواجه ساخته و چالشی پیش روی این روند ایجاد خواهد کرد؛ موضوعی که تا حال خوش بینی در این مورد ایجاد شده است.

از سوی دیگر، سخی منیر، آگاه امور سیاسی به خاورمیانه گفت که روسیه با این اقدام خواسته تا خود را به عنوان یک قدرت مستقل از امریکا معرفی کند.

به گفته وی، روسیه احساس کرده است که امریکا و انگلستان به دنبال اهداف خود در گفتگوهای صلح افغانستان هستند و نقش روسیه در آن کمرنگ به نظر می رسید که به همین دلیل، مسکو اعلام کرده است که دیگر با امریکا همکاری نخواهد کرد.

منیر به مسایل سوریه اشاره کرده و تصریح کرد که مسکو نتایج کارکردش در سوریه را به عنوان یک ابزار موفقیت معرفی کرده و به دنبال حفظ جایگاه قدرت جهانی خود است و می خواهد به تنهایی در مسایل افغانستان دخالت داشته باشد.

اما این آگاه امور سیاسی عدم همکاری مسکو با امریکا در مسایل افغانستان را برای گفتگوهای صلح «چالش زا» دانسته و اظهار داشت که بی برنامه گی حکومت کابل نیز در این روند تاثیرگذار است.

منبع به تعیینات جدید در شورای عالی صلح نیز اشاره کرده و اظهار امیدواری کرد که رئیس و معاونان جدید این شورا بتوانند روسیه را متقاعد به همکاری در آوردن صلح در افغانستان بسازد.

این اقدام روسیه در حالی صورت می گیرد که قرار است به زودی دور چهارم گفتگوهای صلح که قرار است «نقشه راه» صلح در آن تعیین شود، در کابل برگزار شود.

Author

About Author