جاپان ۲۰ میلیون دالر به دولت افغانستان کمک کرد

سفیر کشورجاپان در کابل یک توافقنامه همکاری را با سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان امضا کرد که براساس آن کشورش ۲۰ میلیون دالر را در بخش خریداری تیل و گاز به افغانستان می کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، توافقنامه کمک بیست میلیون دالری روز چهارشنبه میان عتیق الله عاطف مل، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و هیروشی تاکاشی، سفیر جاپان در کابل به امضا رسید.

مقام ها در وزارت امورخارجه کشورمان می گویند کمک ۲۰ میلیون دالری جاپان جهت کمک به بودجه و صندوق همکاریهابرای افغانستان اختصاص داده شده است.

این کمک نقدی غیر پروژه ای طبق توافقات قبلی با حکومت جاپان برای حل ضرورت های عاجل حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و خریداری تیل و گاز از خارج کشور، اختصاص یافته است.

کمک بیست میلیون دالری جاپان پس از فروش تیل و گاز به صندوق همکاری ها برای افغانستان انتقال داده می شود و سپس در پروژه های عام المنفعه و انکشافی در افغانستان به مصرف خواهد رسید.

گفتنی است که کشور جاپان از سال ۲۰۰۱  بدینسو، جایگاه دوم را در میان کشورهای کمک دهنده به افغانستان داشته است.

 جاپان در حدود ۵  پنج میلیارد دالر امریکایی را در بخش بازسازی، نو سازی، ظرفیت سازی، صحت، معارف، زراعت، تأمین و حفظ امنیت و ادغام مجدد از طریق برنامه های تعلیمی و مسلکی به افغانستان کمک کرده است.

جاپان همچنین در کنفرانس توکیو در جولای ۲۰۱۲ نیز تعهد کرد که ۳ میلیارد دالر امریکایی را تا ختم سال ۲۰۱۷ به کمک خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *