جان کری مبارزات انتخاباتی خود را با جنگ علیه سوریه آغاز کرد

تحلیلگران سیاسی معتقدند، جان کری وزیر خارجه امریکا که نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ این کشور است، به جنگ سوریه به عنوان یک مبارزه انتخاباتی می نگرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جان کری وزیر خارجه امریکا از جمله افرادی است که به شدت به جنگ سوریه تمایل دارد، وی به رایزنی های گسترده ای برای جلب رای مثبت کنگره به حمله نظامی علیه سوریه مشغول شده است.

وزیر خارجه امریکا در کنگره گفته است: بشار اسد در استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردمش به معدود افرادی چون صدام و هیتلر پیوسته است.

وی میگوید: نمی توانم تصور کنم کنگره به دیکتاتور بی رحمی که مردم خود را با گاز شیمیایی مورد حمله قرار داده است، مصونیت دهد، نمی توانم تصور کنم کنگره به مسئولیت ها و تعهدات خود پشت کند.

“کامل وزنه” کارشناس و تحلیلگر خاورمیانه به پایگاه المنار لبنان می گوید: طرح حمله به سوریه متعلق به جان کری و بندر بن سلطان رئیس سازمان امنیت عربستان سعودی است، کری پس از سخنرانی باراک اوباما که حمله به سوریه را به تصمیم گیری کنگره آمریکا منوط کرد، در تماس تلفنی به بندر اطمینان داد که برای به ثمر رسیدن این طرح با جدیت تلاش خواهد کرد.

وی افزود: کری مبارزات انتخاباتی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با طرح حمله به سوریه آغاز کرده و از آنجایی که هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین و رقیب آتی وی از شانس بیشتری برخوردار است، جان کری می خواهد خود را مرد سیاست و جنگ نشان دهد.

رویدادهای حال حاضر امریکا دقیقاً دوران نیکسون را به یاد می آورد، به خصوص زمانی که نیکسون، هنری کسینجر معاون خود را به ویتنام اعزام کرد.

این کارشناس مسایل سیاسی می گوید: اوباما با وجود اینکه برای حمله به سوریه نیازی به موافقت کنگره نداشت، اما حمله به سوریه را به نظر کنگره منوط کرد، این اقدام نشان می دهد که طرح حمله به سوریه طرح اوباما نبوده است.

اما محاسبات کری نادرست است، وی می خواهد امریکا را وارد جنگی کند که دولت، ملت و ارتش هیچ تمایلی به وارد شدن در آن ندارند، مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا چند روز قبل از اینکه اوباما از وی بخواهد ارتش را برای حمله به سوریه آماده کند و وی طرح حمله به اوباما بدهد، به صراحت گفته بود که دولت امریکا حتی از مداخله نظامی محدود در سوریه حمایت نخواهد کرد و امریکا در سوریه شریکی که از منافع خود حمایت کند، پیدا نمی کند.

مشکل دیگر در میان مخالفان سوری اینکه جبهه النصره و القاعده بر همه گروه های مخالف مسلط شده است و این یعنی جنگ به نفع این دو گروه تروریستی که ارتش آزاد مورد حمایت امریکا را در بیشتر مناطق سوریه اخراج کرده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *