جان کری: امریکا بر تعهدات خود در قبال دفتر طالبان در قطر پابند است

به دنبال واکنش ها و سرو صدا های ملی و بین المللی در باره گشایش دفتر سیاسی طالبان در قطر، حامدکرزی رئیس جمهور کشورمان در یک تماس تیلفونی با جان کری وزیر خارجه امریکا در باره انکشاف تازه گشایش دفتر طالبان در قطر صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، روز گذشته (چهارشنبه) بعد از افتتاح دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر، حامدکرزی و جان کری  صحبت تیلفونی کرده اند.

براساس گزارشها روز گذشته بعد از افتتاح دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر، این گروه پرچم سفید به شعار امارات اسلامی افغانستان را به اهتزاز در آورده بود و این حرکت سران طالبان  واکنش های زیادی را در افغانستان به بار آورد و دور چهارم مذاکرات روی پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا از سوی دولت افغانستان به حال تعلیق در آمد.

از سوی هم رئیس جمهور کرزی در نشست مشورتی با سران جهادی، شخصیت های با نفوذ و اعضای کابینه کشور در کابل فیصله نمودند که اعضای شورای عالی صلح افغانستان در مذاکرات قطر با طالبان اشتراک نکند.

با این حال جان کری در تماس تیلفونی به رئیس جمهور کرزی اطمینان داده است که دولت قطر لوحه دفتر طالبان تحت نام امارت اسلامی افغانستان را برداشته است.

 او گفته است که این دفتر در قطر تنها تحت عنوان دفتر طالبان به منظور انجام مذاکرات صلح ایجاد شده است.

وزیر خارجه امریکا گفت که دولت قطر اعلامیه ای را به همین ارتباط صادر نموده و کشورش نیز اعلامیه یی را در این رابطه به نشر خواهد رساند.

براساس اعلامیه خبری ارگ ریاست جمهوری در کابل، جان کری تاکید کرده است که کشورش به تمام تعهدات و ضمانت های که در رابطه به گشایش دفتر طالبان به حکومت افغانستان داده است، جداً پابند می باشد.

در همین حال حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان گفته است  که واکنش ها در افغانستان در رابطه به چگونگی گشایش دفتر طالبان در قطر، شدیداً منفی بوده است.

رئیس جمهور کشورمان از وزیر خارجه امریکا خواسته است که انکشافات تازه از جمله دور کردن لوحه تحت نام امارت اسلامی افغانستان باید به سطح بین المللی از طریق رسانه ها انعکاس گسترده یابد.

ایجاد دفتر سیاسی طالبان در قطر که در ظاهر تحت نام دفتر ارتباط با طالبان خوانده شده واکنش های زیادی را به دنبال داشته است.

قرار است سران گروه طالبان از طریق همین دفتر با مقامات امریکایی در باره ایجاد صلح و ثبات در افغانستان وارد مذاکره شود با این حال دولت افغانستان می گوید که هر گونه مذاکره با گروه طالبان باید در داخل این کشور صورت گیرد.

رئیس جمهور کرزی در  روز ختم انتقال مسئولیت های امنیتی از خارجی ها به نیروهای داخلی کشور در کابل اعلام کرد که دولت افغانستان ایجاد دفتر سیاسی طالبان را در قطر صرف بخاطر تعهدات شمار از کشور ها برای مذاکره با طالبان پذیرفته اما این مذاکرات باید به داخل افغانستان انتقال یابد.

 همچین باید یاد آور شد که کشور پاکستان از گشایش دفتر سیاسی طالبان در قطر استقبال کرده است.

پاکستان همواره از گروه طالبان و جناح های افراطی که در افغانستان فعالیت داشته اند حمایت و پشتبانی پنهانی خود را داشته و به باور اکثریت پاکستان عامل تمام بدبختی ها و نفوذ تروریستان در افغانستان است.

کرزی هم از فعالیت های خصمانه سازمان استخباراتی و نظامی پاکستان در امور افغانستان انتقاد کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *