جانی خیل سقوط کرد یا سقوط داده شد؟

بعد از تصرف ولسوالی های خان آباد ولایت کندز، نادعلی ولایت هلمند، دهنه غوری ولایت بغلان و شماری از مناطق دیگر، بامداد امروز نیز ولسوالی جانی خیل ولایت پکتیا به تصرف طالبان مسلح درآمد.

13879430_1063132440389180_1442962319544832951_n

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ولسوالی جانی خیل بعد از ده روز محاصره، بامداد امروز از سوی طالبان مسلح تصرف شده و ادارات مرکزی آن از کنترول دولت بیرون شد.

اما در این رابطه، گفته های متفاوتی وجود دارد مبنی بر اینکه این ولسوالی از سوی طالبان مسلح سقوط کرده و یا هم اینکه نیروهای امنیتی بعد از توجه مقام های مرکزی برای حمایت از آنها، مجبور به عقب نشینی از مواضع خود در این ولسوالی شده اند.

منگل یکتن از بزرگان محلی ولسوالی جانی خیل و ریش سفید قوم جانی خیل به خبرگزاری خاورمیانه گفت که این ولسوالی به صورت کامل سقوط کرده است.

به گفته وی، حملات طالبان مسلح بسیار گسترده بود و نیروهای امنیتی توان مقابله با آنها را نداشتند و نتوانستند از ولسوالی محافظت کنند.

منگل اظهار داشت که حکومت مرکزی در مدت محاصره نیروهای امنیتی در ولسوالی جانی خیل هیچ توجهی نکرده و طالبان مسلح بر این ولسوالی حاکم شدند.

بر اساس معلومات منبع، نیروهای امنیتی در زمان محاصره با مشکلات فراوانی روبرو بوده و تجهیزات، غذا و امکانات اولیه شان نیز تمام شده بود.

به گفته بزرگ قوم جانی خیل، اگر تجهیزات در اختیار نیروهای امنیتی قرار می گرفت؛ آنها می توانستند از ولسوالی حفاظت کنند.

در عین حال، نقیب اتل، سخنگوی والی پکتیا در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که نیروهای امنیتی خودشان از چند پوسته عقب نشینی کرده اند و ولسوالی سقوط نکرده است.

وی گفت که در حال حاضر تلاش برای بازپس گیری ولسوالی آغاز شده و درخواست نیروی کمکی نیز شده است.

از سوی دیگر، سخنگوی والی پکتیا می گوید که در حمله طالبان مسلح بر ولسوالی جانی خیل، ۵ تن از نیروهای امنیتی کشته، ۵ تن زخمی و دو عراده واسطه آنها نیز تخریب شده است.

اتل با بیان اینکه بر طالبان مسلح نیز تلفاتی وارد شده است، از میزان دقیق آن آمار ارائه نکرد.

با این حال، منگل، بزرگ قوم جانی خیل با اشاره به تلفات نیروهای امنیتی در حمله و سقوط این ولسوالی می گوید که شماری از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شده و به منطقه چکمنی انتقال داده شده اند.

بر اساس اظهارات منبع، زمانی که تجهیزات به نیروهای امنیتی نرسیده و آنها مجبور به تلفات شده اند، می توان گفت که ولسوالی جانی خیل سقوط داده شده است.

این در حالی است که همیشه در سقوط مناطق کشور، اظهارات مقام های دولتی و مردمی و شورای ولایتی متفاوت است، نکته ای که مشخص نیست به چه خاطر از سوی مقام های دولتی روی دست گرفته شده و حقایق را پنهان می کنند؟

Author

About Author