جابجا شدن ده ها خانواده داعشی در ولایت سرپل

ده ها خانواده جنگجویان گروه تروریستی داعش در ساحات زیر اداره گروه طالبان در ولایت سرپل جابجا شده و از میان طالبان و باشندگان محل در حال سربازگیری هستند.

مقام های محلی ولایت سرپل با تائید این موضوع میگویند، داعشیان از چندی به اینسو همراه با خانواده های شان در ولسوالی کوهستان این ولایت جابجا شده اند و در کنار سربازگیری، در حال ساخت ماین و آموزش ماین گذاری هستند.

ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل، به خبرگزاری خاورمیانه میگوید، جنگجویان وابسته به گروه داعش در یک ماه اخیر با خانواده های شان از ولایت غور به ولسوالی کوهستان این ولایت آمده اند.

به گفته وی، شمار خانواده های این داعشیان به بیش از ۵۰ خانواده میرسد که بیشترشان اتباع کشورهای ازبکستان و چچین میباشند.

منابع محلی نیز می گویند که داعشیان از سوی گروه طالبان در ولسوالی کوهستان حمایت میشوند و در حال حاضر در بخش های زیر اداره طالبان سکونت دارند.

در همین حال اعضای شورای ولایتی سرپل نیز از جابجا شدن خانواده های داعش در این ولایت ابراز نگرانی میکنند و میگویند، خاموشی حکومت در قسمت از بین بردن این گروه سبب افزایش نا امنی ها و تهدیدات بیشتر امنیتی خواهد شد.

سید اسدالله دانش، معاون شورای ولایتی سرپل در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه با تائید آمدن خانواده های داعش افزود که تا هنوز این گروه بگونه رسمی بیرق شان را بلند نکرده اند؛ اما اقدامات سربازگیری شان را از میان طالبان و باشندگان محل آغاز کرده اند.

به گفته آقای دانش، داعشیان منتظر عملی شدن پروسه صلح هستند تا آن شماری از طالبان را که با این پروسه مخالفت می کنند، به سمت خود جلب نموده و فعالیت های علنی شان را آغاز کنند.

این عضو شورای ولایتی سرپل میگوید، با توجه بر وضعیت شکننده امنیتی سرپل، داعشیان میتوانند خطرات جدی را متوجه امنیت این ولایت نمایند.

وی اضافه میکند که در حال حاضر خاک ولسوالی های صیاد، سوزمه قلعه، سنچارک و مرکز ولایت سرپل از ۵۰ تا ۹۰ درصد زیر اداره طالبان هستند.

از سویی هم سخنگوی والی سرپل میگوید، تمامی معلومات درباره حضور داعشیان به مقام های حکومتی در مرکز کشور شریک ساخته شده و آنان منتظر اقدامات در زمینه سرکوب آنان هستند.

همچنان اطلاعات رسیده نشان میدهد که این داعشیان خانواده های بازماندۀ «طاهر یولداش» هستند که از ولایت هلمند به ولایت غور و از آنجا به ولایت سرپل آمده و در روستاهای «خمدان»، «قرغیتو» و «صفک» در نزدیکی مرکز تعلمیات نظامی طالبان در ولسوالی کوهستان جابجا شده اند.

به اساس این اطلاعات، مردان و زنان داعشی همواره چهره های شان را از مردم پنهان نگهداشته اند و همچنان اجازه رفت و آمد در نزدیکی محل زندگی آنان به کسی داده نمیشود.

برخی منابع پرنفوذ مردمی در سرپل می گویند این داعشیان از ازبکهای ازبکستان و قوم «اویغور» چین هستند و شماری از خانواده های آن به صورت پنهانی به شهر سرپل آمده اند.

اویغورها از اقوام ترک‌ تبار ساکن ایالت خودگردان «سین کیانگ» یا ترکستان شرقی (اویغورستان) به مرکزیت اورومچی، در شمال غرب چین هستند که غیر از ولایت سین ‌کیانگ چین؛ مطابق آخرین آمارِ مربوط به سال ۲۰۰۹ میلادی، بخشی از آنان اینک ساکن کشور قزاقستان و بخش کوچکی هم ساکن کشور قرقیزستان هستند.

اویغورها اکثریت پیرو دین اسلام می‌ باشند و دولت چین مکرراً سعی در تروریست خواندن استقلال طلبان اویغور کرده است.

ولسوالی کوهستان، از ولسوالی های پرجمعیت و دور دست ولایت سرپل است که از چهار سال بدینسو زیر اداره طالبان قرار دارد.

در حالی گزارش ها حضور داعشیان در سرپل را تائید می کنند که چندی پیش جنگجویان این گروه بالای پوسته مرزی تاجیکستان در مرز مشترک با ازبکستان حمله کرده بودند که در این درگیری شماری از آنها کشته و شماری نیز توسط نیروهای مرزی تاجیکستان بازداشت شده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *