تولید و برداشت ۶ تُن زعفران در هرات

مسوولان زراعت هرات از برداشت ۶۰۰۰ کیلوگرام زعفران در سال جاری در این ولایت خبر می دهند.

بشیراحمد احمدی، آمر امور زراعتی ریاست زراعت هرات به خبرگزاری خاورمیانه گفت که در سال جاری میزان زمین های تحت کشت زعفران بالاتر از ۱۰۰درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، در سال گذشته میزان زمین های تحت کشت زعفران ۹۶۰ هکتار بود که این میزان در سال روان به ۲۵۶۴ هکتار افزایش یافته است که پیش بینی می شود از این مقدار زمین، بیش از ۶ تُن محصول زعفران برداشت شود.

احمدی اظهار داشت که برای کشت در زمین های تحت کشت امسال حدود ۳۰۰ تُن پیاز زعفران از طرف دولت و موسسات و نهادهای کمک کننده به ارزش ۸۰ میلیون افغانی خریداری شد.

آمر امور زراعتی ریاست زراعت هرات اظهار داشت که بر اساس پیش بینی صورت گرفته انتظار می رود که بیش از ۶تُن محصول زعفران برداشت شود که با توجه به قیمت در بازارهای محلی حدود ۸۰۰ میلیون افغانی عاید برای دهاقین زعفران به دست خواهد آمد.

وی تصریح کرد که در حال حاضر زعفران در ولسوالی های غوریان، پشتون زرغون، انجیل و گذره کشت می شود و برنامه ریزی شده است که در سال های آینده در سایر ولسوالی ها نیز کشت زعفران صورت گیرد.

احمدی اظهار داشت که ۱۰هزار خانواد در حال حاضر در بخش زعفران به کار مصروف هستند و ۳۵ شرکت و اتحادیه نیز در این زمینه فعالیت دارد.

گفتنی است در سه سال گذشته از سوی مرکز جهانی سنجش ذائقه و کیفیت مواد غذایی در بروکسل، زعفران هرات به عنوان باکیفیت ترین زعفران جهان معرفی شده است.

زعفران افغانستان در حال حاضر به کشورهای چین، هند، امارات و کشورهای اروپایی و امریکا صادر می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *