توقف عبورکاروان های نظامی امریکا از خاک پاکستان

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) می‌گوید که به خاطر ملاحظات امنیتی و اعتراضات عمومی در پاکستان، ارسال محموله‌های تدرکاتی از طریق گذرگاه مرزی تورخم پاکستان به افغانستان را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، علت این تصمیم اعتراضات مردمی است که از عملیات طیاره های بدون سرنشین امریکا در خاک پاکستان خشمگین هستند و جلوی موترهای تدارکاتی نیروهای بین المللی را گرفته و مانع از حرکت آن‌ها شده‌اند.

حدود نیمی از محموله‌های تدارکاتی مورد نیاز امریکا و متحدانش در افغانستان از پاکستان به افغانستان منتقل می‌شود که مهم‌ترین مسیر آن از ایالت “خیبر پختونخوا” پاکستان و گذرگاه تورخم می‌گذرد.

این در حالیست که احساسات ضد امریکایی در این منطقه به شدت بالا گرفته است.

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان اخیرا تهدید کرده بود در صورتی که امریکا حملات طیاره های بدون سرنشین خود را متوقف نکند در “خیبر پختونخوا” تظاهراتی عمومی را با هدف توقف مسیر تدارکاتی ناتو بر پا خواهد کرد.

عمران خان امریکا را متهم کرده که با کشتن حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان، به تلاش‌های صلح و روند مذاکره با طالبان پاکستان لطمه زده است.

مارک رایت، سخنگوی پنتاگون، روز سه شنبه ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک این مسیرتدارکاتی استراتژیک مجدد باز شود.

او گفت که بسته شدن موقت مسیر خیبر از لحاظ تدارکاتی به نیروهای امریکایی در افغانستان لطمه‌ای نخواهد زد.

یک مسیر دیگر عبور کاروان‌های ناتو در پاکستان که از گذرگاه چمن ولایت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان می‌گذرد همچنان باز است.

با توجه به اینکه شمار زیادی از نیروهای امریکایی قرار است در سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان خارج شوند، این مسیر برای امریکا اهمیت بسیار زیادی دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *