توصیه متخصصان علم تغذیه درباره سحری

 مدیریت در الگوی غذایی در ماه رمضان اهمیت خاصی دارد، زمانی می توانیم از تاثیرات مثبت روزه بهره مند شویم که تغذیه در افطار و سحر منطبق با یک رژیم غذایی متعادل و متنوع باشد.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، متخصصان معتقدند در سحر باید وعده غذایی کامل تر باشد چون زمان بیشتری تا افطار باقی است، برخی افراد بدلیل اینکه هنگام سحر احساس گرسنگی نمی کنند سحری را جدی نمی گیرند، متخصصان تغذیه تاکید دارند که وعده سحر حذف نشود چراکه در حالت عادی فاصله وعده غذایی شب تا صبح ممکن است ۸  تا ۱۰ ساعت باشد اما در هنگام روزه گرفتن اگر وعده سحر حذف شود این فاصله به ۱۸ ساعت افزایش می یابد که در این صورت توان بدن کاهش می یابد و فرد دچار کم آبی مفرط می شود اما با رعایت یک رژیم غذایی مفید از افطار تا سحر بدن به هیچ وجه دچار مشکل نمی شود و حتی سردرد های هنگام روزه داری نیز برطرف  می شود.
از این رو توصیه می شود در فاطله بین افطار تا سحر از مایعات بیشتر استفاده شود و در وعده سحری هم حتما از میوه وسبزیجات استفاده شود، سبزیجات بدلیل  دارا بودن فیبر آب را در بدن  حفظ  می کنند، همچنین نان های فیبردار ، سبزیجات و میوه ها حتما باید در وعده غذایی سحر جای داشته باشند.
بعضی از افراد هستند که روزه خود را بدون خوردن سحری آغاز می کنند که بسیار کار نادرستی است چرا که سوخت و ساز بدن نیازمند تامین انرژی بوده و این انرژی را وعده سحر برای بدن تامین می کند و نباید به هیچ وجه حذف شود.
متخصصان تغذیه می گویند: در زمان آغاز افطار باید از شیرینی جاتی که در روغن سرخ شده مانند جیلبی، پرهیز کنید اما تا آنجا که می توان باید، استفاده از مایعات را افزایش داده و  مخصوصا مایعات لبنی کم چرب بیش از سایر مواد استفاده کنید، همچنین برای کاهش تشنگی در هنگام روزه ، مصرف لبنیات در زمان افطار بسیار ضروری بوده چرا که لبنیات می توانند تشنگی را تا حدی کاهش دهند.
خوردن موادی که دارای قند طبیعی مانند، خرما و نان های سنتی هستند توصیه شده و همچنین مصرف بالای میوه هم می تواند باعث کاهش تشنگی  و جذب ویتامین برای بدن افراد شوند، به گفته متخصصان، به غیر از خوردن مواد مغذی در ایام ماه مبارک رمضان، بهداشت مواد غذایی واجب تر بوده و باید سعی کنیم که از مواد غذایی استفاده کنیم که دارای لیبل “برچسب” سیب سلامت هستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *