توزیع ناعادلانه نان؛ «افزایش فروش نان قاق»

برای گرد آوری خیرات از دوکان ها به مندوی شهر پلخمری آمده است. چهار دختر و یک پسر دارد و هشت سال پیش شوهرش را از دست داده و در این مدت بار سنگین پدری را نیز بر شانه های خمیده اش حمل کرده است.

ظاهراً در زیر چادری زن پیر به نظر میرسد؛ اما بعد از مصاحبه فهمیدم او زن جوانیست که سختی روزگار و یتیم داری سبب زودپیری اش گردیده است.

او از راه لباس شویی در خانه های مردم امرار معاش می کرد؛ ولی پس از همه گیر شدن ویروس کرونا، کار اش را از دست داد. می گوید در دو ماه گذشته بر علاوه اینکه نتوانسته کرایه خانه اش را بپردازد، حتی بیشتر روزهای رمضان قادر به تهیه غذای افطار و سحری نیز نشده است.

در حالی این زن بیوه از نداشتن مواد خوراکی حتی نان خشک صحبت می کند که چهار روز پیش از آن، مقام ها از آغاز روزند توزیع نان برای ۳۰ هزار فرد نیازمند در سراسر شهر پلخمری خبر دادند.

این خانم باشنده منطقه قشلاق شهر پلخمری است و از رئیس ناحیه شکایت میکند. می گوید ضمن اینکه نام او در لیست توزیع نان درج نشده است؛ بجای بسیاری از خانواده های همانند او، افراد ثروتمند درج این فهرست شده اند.

آن طرف تر مرد جوان دیگر در کنار کراچی باربری اش ایستاده و جریان گفتگویم با این خانم را تماشا دارد.

او نیز از ناحیه قرنطین شدن شهرها متضرر شده است؛ میگوید در این دو ماه کمتر روزی توانسته است ۴۰ افغانی بدست بیاورد در حالیکه پیش از آن روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ افغانی کار می کرد.

جمعه خان ۳۵ سال سن دارد و نان آور خانواده ۸ نفری می باشد.

همچنان قصۀ تلخ فقر و قیمت سرسام آور مواد خوراکی را سر می کند؛ گویی وی نیز روزگاری مشابه خانم لباس شوی را در شب های رمضان دارد. به گفته خودش «بسیاری روزهای رمضان را غرقه روزه گرفته است».

جمعه خان نیز از توزیع ناعادلانه کمک ها انتقاد می کند.

او می گوید، هر باری که کمک هایی از سوی دولت صورت گرفته است به افراد نیازمند و فقیر نرسیده؛ «مثل توزیع نان که برای فقرا است».

به گفته او در شب های رمضان تنها غذای قابل دسترس در خانواده اش چند قرص نان خشک است.

بیشتر بخوانید …

تصور ۲۴ ساعت روزه گرفتن با صرف یک وقت غذا کاملاً نا ممکن به نظر می رسد؛ ولی واقعیت غیر قابل انکار جامعه ما است و از این دست آدم هایی که به شدت نیازمند به غذا هستند، فراوان وجود دارد.

در منطقۀ موسوم به بندر ترانسپورت شهر پلخمری پس از پرس و پال؛ نانوایی را پیدا کردم که پختن و توزیع برای خانواده هایی که از سوی شهرداری پارچه دارند را بدوش دارد و در نخستین روز آغاز این روند برای مردم نان توزیع کرده است.

روز پنجم آغاز توزیع نان (تاریخ ۲۵ثور) از سوی حکومت است. شمار زیادی از مردم غرض دریافت نان در مقابل این خبازی گرد آمده اند؛ آذان نماز عصر به گوش می رسد؛ ولی خبازی حاضر نیست که برای مردم نان توزیع کند.

مسوول نانوایی می گوید، قرار وعده برای شان آرد فراهم نشده است تا آنان نان بپزند و برای مردم توزیع کنند.

او نیز این کار را نمایشی می خواند؛ می گوید در روز اول آغاز این روند از نزد آنان ۲۰۰ قرص نان در بدل پول خریداری گردید و به حضورداشت رسانه ها برای مردم توزیع شد.

مقام های محلی ولایت بغلان بتاریخ ۲۰ ثور از آغاز توزیع نان برای ۳۰ هزار خانواده در شهر پلخمری خبر دادند.

از سویی هم شماری از باشندگان پلخمری که نان دریافت کرده اند، از کیفیت پایان آرد و سبُک بودن آن انتقاد کرده و روسای نواحی و مسوولان را به حیف و میل کردن آن متهم می سازند.

در همین حال مسوولان می پذیرند که در این کار کاستی ها وجود دارد.

عبدالقدیم نیازی سرپرست ولایت بغلان می گوید، برای رسیدگی به شکایت ها دستور بازنگری در این روند را سپرده است.

نظام الدین حمید، شهردار پلخمری می گوید، در جریان یک هفته این روند را ارزیابی می کند و افرادی که خلاف پالیسی در این لیست گنجانیده شده اند، شناسایی و بجای شان مردمان نیازمند گرفته می شود.

از سویی دیگر شماری از دوکانداران شهر پلخمری از افزایش فروش نان قاق سخن می زنند و می گویند که برخی افراد فقیر که توان خرید آرد را ندارند از نزد آنان نان قاق می خرند و از آن به عنوان نان خوراکی استفاده می نمایند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *