توافق کری با ولی عهد عربستان

12833407_1044697435591376_229271575_nکری به ولی‌عهد عربستان اطمینان خاطر داده است که  در ازای کاهش قیمت نفت، سربازان آمریکا از عربستان در برابر هر گونه تهدید بالقوه ی روسیه حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شبکه ی تلویزیونی “روسیه ۲۴” جزئیات بیشتری پیرامون دیدار محمد بن نایف بن عبدالعزیز، ولی عهد، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه‌ی سعودی با جان کری وزیر امورخارجه‌ی آمریکا در حاشیه ی سفر وی به ریاض منتشر کرد.

در جریان این دیدار که شخصیت های بلندپایه‌ی سعودی و اماراتی نیز حضور داشتند ولی عهد سعودی از کاهش حمایت آمریکا از سیاست های عربستان به ویژه پس از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد نمود.

بر اساس مشروح گفتگوی طرفین که “روسیه ۲۴” بدان دست یافته، جان کری در پاسخ به انتقادات محمد نایف در اظهاراتی بیان داشته است: می‌توانم به نیابت از رئیس‌ جمهور اوباما تاکید کنم که نیروهای مسلح ما در برابر هر تهدیدی از عربستان دفاع خواهند کرد اما برای مقابله با اهداف ایران باید قیمت نفت را کاهش داد.

خبرگزاری ایترتاس روسیه به نقل از ولی عهد سعودی آورده است: به این باور تلخ رسیده‌ایم که دولت امریکا به راحتی از هم‌ پیمانی خود با عربستان علی رغم تاریخ طولانی روابط دوستانه‌ی میان دو کشور دست می‌کشد، این مسئله ما را به برقراری روابط مستحکم با بریتانیا یا اسرائیل سوق می‌دهد. با این حال وزیر خارجه‌ی امریکا بر پایبندی ایالات متحده بر حمایت از امنیت عربستان تاکید و به زدودن تردیدها فراخواند.

کری افزود: رئیس جمهور روسیه با جدیت به دنبال احیای شکوه شوروی است. ما تلاش خواهیم کرد همکارانمان در وزارت دفاع را به ترسیم استراتژی‌های جدید قانع نموده و تعداد بیشتری از ناوهای خود را در خلیج مستقر نماییم. از این‌رو جایی برای نگرانی نیست.

ولادیمیر پوتین ماه جنوری تهدید کرده بود اگر ریاض دست از حمایت گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق برندارد، عربستان سعودی را به عصر حجر بازخواهد گرداند.

Author

About Author