توافق کابل و تهران برای گسترش همکاریهای جدید هوانوردی

11872929_10206759169153840_1044842611_nمقامات افغانستان و جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه جدید همکاری در بخش هوانوردی میان کابل و تهران را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این تفاهم نامه در جریان سفر هیات اعزامی افغانستان به ریاست داکتر محمد قاسم وفایی زاده معاون پلان و پالیسی اداره مستقل هوانوردی ملکی با مسئولان سازمان شرکت هوایی ایران به تهران امضا شده است.

این تفاهم نامه براساس موافقت نامه ترانسپورتی که در سال ۱۳۸۲ میان وزارت هوانوردی سابق افغانستان و سازمان هواپیمایی ایران، امضا شده بود، صورت گرفته است.

براساس تفاهمنامه جدید، میزان همکارهای هوانوردی و سقف پروازها ‌میان دو کشور را از شش پرواز به ۹ پرواز در هفته افزایش داده است و از سوی هم بر ایجاد فرصت های برابر برای شرکت های حمل و نقل هوایی دو کشور در مارکیت کار، تاکید کرده است.

همچنین توافق شده است که پس از این،‌ دو کشور نقاط و میادین پروازی شان را نیز گستردش داده و شرکت های ایرانی از چهار میدان بین المللی افغانستان (میدان های هوایی بین المللی حامد کرزی، قندهار، هرات و مزار شریف) پروازهای شان را انجام دهند و شرکت های افغانی نیز می توانند علاوه به مشهد و تهران به بندر چابهار، بندر عباس، زاهدان، بیرجند و جزیره کیش پرواز کنند.

گسترش نقاط پروازی به خصوص در بندر چابهار ایران می تواند از رهگذر اقتصادی برای افغانستان از اهمیت بالای اقتصادی برخوردار بوده و به نقل و انتقالات مسافرین و واردات و صادرات تجارتی سرعت بخشد.

صدور ویزه براساس تکت شرکت های حمل و نقل هوایی دو کشور از دیگر توافقات مهم این یادداشت تفاهم به شمار می رود و این موضوع در مذاکره با نمایندگان وزارت امور خارجه دو کشور مورد و بحث ارزیابی قرار گرفته است.

رایزانی و تشویق دولت های دو کشور برای رفع مالیات مضاعف از دیگر نکات مهم یادداشت تفاهم جدید هوانوردی کابل و تهران است.

اداره های هوانوردی دو کشور مسئولیت گرفته اند که برای رفع مالیات مضاعف از سوی دولت های شان، تلاش کنند.

شرکت های “آسمان ایر و ماهان ایر ایران” و “د افغان آریانا هوایی شرکت و کام ایر” به عنوان شرکت های هوایی معینه دو کشور در بخش نقل و انتقالات مسافرین از افغانستان به ایران و بر عکس آن معرفی شده اند و در صورت نیاز شرکت های معنیه دیگر نیز به این لیست اضافه خواهند شد.

گفتنی است که خطوط پرواز میان افغانستان و ایران و بر عکس آن از مسیرهای پر رفت و آمد و صاحب ترافیک دایمی به شمار می رود.

Author

About Author