توافق نهایی با طالبان به صورت مشروط نهایی می شود

رئیس جمهور غنی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در آلمان، با وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده امریکا دیدار کرده و مسایل صلح را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه و به نقل از خبرنامه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور عصر دیروز با مایک پمپئو وزیر امور خارجه و مارک اسپر وزیر دفاع امریکا دیدار کرد.

در این دیدار که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، جنرال اسکات میلر فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع، امرالله صالح، اسدالله خالد و هارون چخانسوری حضور داشتند، توافقات صلح امریکا و طالبان مورد بررسی قرار گرفت.

خبرنامه می افزاید که وزاری خارجه و دفاع امریکا از نهایی شدن توافق با طالبان در هفته های آینده خبر داده و گفته است که این توافق، محتویات مشروط دارد.

به گفته آنها، هیچ یک از بندهای توافقنامه بدون شرط نیست و طالبان ممکن است دست به تبلیغات اغواکننده بزنند؛ اما واقعیت و اصل موضوع این است که آن ها حاضر شده اند دست از جنگ و خشونت برداشته و اذعان به جامعه کثرت گرا نمایند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا می گوید: «بگذارید طالبان هرچه که می گویند، بگویند. از هر جایی که می گویند بگویند؛ اما واقعیت این است که باید آنان با تروریزم و القاعده وداع بگویند و دست از جنگ بردارند. ما حامی قوای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده ایم، هستیم و خواهیم بود.»

به نقل از خبرنامه، قرار است رئیس جمهور غنی هفته آینده با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، اقشار مختلف جامعه، جامعه مدنی و حلقات سیاسی دیدار کرده و مشوره های لازم در مورد پروسه صلح را انجام دهد.

در این دیدارها، جریانات صلح از سوی رئیس جمهور ارائه شده و در خصوص فرصت ها و خطرات احتمالی، بحث می شود.

این در حالی است که هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا نیز به صورت مشروط با توافق صلح با طالبان اجازه داد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *